Vakantie Florida September 2022

25-27 september Disney Springs en reis naar huis

De laatste volle dag hebben we ’s morgens de koffers ingepakt en na de lunch zijn we naar Orlando gereden. We kwamen daar in de loop van de middag aan en we reden naar Disney Springs om daar nog wat gezelligheid te vinden. Het was er verschrikkelijk druk. Na de rustige weken aan de Gulfcoast overviel de drukte ons een beetje. Het was weer erg leuk in Disney Springs. We waren hier al een paar jaar niet meer geweest. De laatste keer werd er nog veel gebouwd, maar nu was bijna alles klaar en het zag er erg leuk uit. We moesten voor iemand in de Disneywinkel nog iets meenemen naar huis, dus ook hier hebben we rondgekeken en onze boodschappen gehaald. We bleven in Disney Springs eten en kozen voor de D-Luxe Burger. De burgers hier smaakten heel erg goed en daarna liepen we nog een rondje terwijl het al langzaam schemerig werd. We keken bij het openluchttheater naar een bandje en gingen daarna terug naar de Lime garage waar de auto stond. We moesten toen nog zo’n 20 minuten rijden naar ons hotel dat vlakbij het vliegveld stond: Ramada Inn. We bleken een erg leuke kamer te hebben met een keukentje, zithoek, tafel en stoelen en een afgescheiden slaapkamer.

De volgende dag stonden we vroeg op en na het ontbijt reden we meteen naar het vliegveld waar we vijf minuten later al aankwamen. Bij United konden we zonder te wachten de koffers meteen afgeven en ook de security ging snel, waardoor we om 9.30 uur klaar waren voor de vlucht van 12.04 uur Houston. Omdat we op het laatste moment op deze vlucht waren geboekt, hadden we rotplekken: allebei in de middelste stoel van een rijtje van drie. We vroegen bij de balie of dit misschien aangepast kon worden en toen we dit vroegen, stond er achter ons iemand die ook een verandering voor zijn gezin wilde op dezelfde rijen als waar wij zaten. De puzzel was snel gelegd, het gezin kreeg de stoelen van ons en wij kregen aan de andere kant stoelen aan het gangpad (achter elkaar). Dit was voor ons prima. De vlucht ging op tijd en we waren enorm opgelucht toen we eenmaal in de lucht zaten en weg waren uit het risicogebied voor de orkaan. In Houston hadden we drie uur overstaptijd, dus ook hier moesten we een flinke tijd wachten. We aten hier een broodje bij de Potbelly en zagen op de seatmap van het vliegtuig dat er een rijtje van twee stoelen was vrijgekomen. We konden dit zelf niet meer aanpassen, maar bij de klantenservice werden we goed geholpen en hadden we dus de stoelen gekregen die we graag wilden (achteraf bleek het vliegtuig bijna half leeg te zijn en was er overal plek genoeg). De vlucht had een vertraging van een half uur vanwege een ‘minor technical issue’ (een airco was kapot), maar we vlogen supersnel en zijn in een recordtempo van 8,5 uur naar Amsterdam gevlogen waar we een half uur eerder aankwamen. Schiphol werkte deze keer ook mee. Er stond een enorme rij bij de paspoortcontrole, maar we mochten met onze EU-paspoorten door een self-service kiosk die net open ging. We waren de eersten en konden dus meteen door. Bij de koffers moesten we even wachten, maar een kwartier later kwamen die ook en zo konden we vlot na de aankomst naar huis.

We hebben een fijne vakantie gehad met een onverwacht einde. We zitten nu een dag later naar de beelden uit Florida te kijken en zijn erg blij dat we thuis zijn. We zagen op het nieuws dat de orkaan vlakbij onze ‘woonplaats’ aan land is gekomen. We hadden er  niet aan moeten denken om daar te zijn. We hopen voor alle mensen in Florida dat ze de orkaan goed doorstaan en dat de schade meevalt, maar wat we in het nieuws zagen op regionale nieuwszenders stemt niet zo hoopvol. Het is niet te bevatten dat zoveel vertrouwde plekken waar we onlangs nog waren in het nieuws werden genoemd. We hopen het beste voor alles en iedereen.

Bedankt voor het meelezen en reacties en wellicht tot een volgend blog.

22-24 september Onverwachte ontwikkelingen

We zijn onverwachts bijna aan het einde van de vakantie. Nadat we gisteren een leuke winkelochtend hebben gehad bij de Ellenton Premium Outlets (heerlijk rustig om hier te winkelen, maar geen tasjes gescoord), zagen we op de nieuwsberichten dat er een gevaarlijke tropische storm in aantocht is die zeer waarschijnlijk kan aangroeien tot een orkaan (Ian) en dan op dinsdag of woensdag op Florida afkomt. We hebben  daarmee slechte ervaringen. Vijf jaar geleden hebben we hurricane Irma meegemaakt en dat was geen pretje. Dat was toen aan het begin van de vakantie, maar nu zitten we aan het einde en dat wordt ingewikkeld. Hoewel de verwachtingen nog wat onzeker zijn, willen wij het zekere voor het onzekere.  We willen geen enorme hoeveelheid boodschappen meer inslaan, lege schappen in de winkel zien en lege benzinestations en we willen zeker niet meer in angst hoeven te zitten.  De ‘state of emergency’ werd door governor De Santis al uitgeroepen, eerst in een paar counties, waaronder de onze, en later in de hele staat Florida. Er zijn in de diverse plaatsen bij ons in de buurt al plekken waar zandzakken worden uitgedeeld en dat maakt dat het echt serieus is. We hebben daarom contact opgenomen met United Airlines en we hebben onze terugreis kunnen omboeken. We gaan nu niet donderdag terug, maar maandag. Dat was wel even slikken, maar we gaan voor onze veiligheid. Zaterdag was daarom de één na laatste volle dag en die stond in het teken van nog even genieten van alles wat we hier zo leuk vinden: zitten en koffie drinken op leuke plekken aan zee, een rondje in ons eigen zwembad en ’s avonds nog een keer naar de zonsondergang. Morgen vertrekken we in de loop van de dag naar Orlando, zodat we alvast in de buurt van het vliegveld zitten.

19-21 september  Zeer warme dagen

We zijn hier nu alweer 2,5 week, de tijd gaat erg snel. Gelukkig hebben we nog een week!.

Na het drukke, maar gezellige weekend, wilden we het een dagje rustig aan doen. Er moesten ook boodschappen gehaald worden, dus daar werd de maandagochtend aan besteed. Het was zeer warm en de rest van de dag hebben we in en bij de pool doorgebracht. ’s Avonds weer naar de zonsondergang bij de jetties waar we de ‘Sunset Lady’ hebben ontmoet. Zij maakt iedere avond op deze plek een opname van de zonsondergang en zet deze op youtube, zie: https://www.youtube.com/c/SunsetLadyLive/videos

Dinsdag en woensdag waren ook zeer warme dagen. We zagen op het nieuws dat de gevoelstemperatuur 100 graden F was. Dinsdagochtend hebben we heerlijk bij zee gezeten en ’s middags hebben thuis (zwembad, ijsje) doorgebracht. Woensdag zijn we naar Punta Gorda gereden. Bij het Ponce de Leon Park hebben we een korte wandeling gemaakt en in de schaduw bij het water gezeten. Daarna zijn we doorgereden naar Fisherman’s Village en hebben daar wat rondgekeken bij de winkeltjes. Bij het nabijgelegen park aan de Peace river hebben we gepicknickt in zo’n overdekt picknickplekje. Het waaide hier lekker, dus dat was goed toeven. We kwamen wat later op de middag thuis en na een duik in het zwembad besloten we bij de Cracker Barrel te gaan eten. Het smaakte weer prima. Net zoals de andere avonden konden we de hele tijd buiten blijven zitten onder het genot van de koffie en later een drankje. Het is goed toeven zo!

16-18 september A weekend out in St. Petersburg

Vrijdagochtend hebben we de hele ochtend aan zee doorgebracht. Het was heerlijk toeven hier. De rest van de dag was het bewolkt, geen regen gelukkig, maar grijzig. We hebben wat huishoudelijke dingen gedaan en ons voorbereid op het weekend, want daarin zouden we naar St. Petersburg gaan en zouden een nachtje blijven slapen. Op zaterdag gingen we ernaar toe. We wilden eerst een aantal musea bezoeken in verband met Free Museumday, maar de rijen waren overal zeer lang en dat hebben we maar overgeslagen. In plaats daarvan hebben we de nieuwe pier bekeken en eerst even gegeten bij de Earl of Sandwicht. De pier is echt heel mooi geworden en we vonden het erg leuk om hier te lopen. Er waren mooie wandelpaden en zitjes, speeltuinen en splash fountains voor kinderen en diverse restaurantjes, waar bij een aan het uiteinde van de pier las op vier hoog. Je had hier een prachtig uitzicht. Er reed ook een trammetje waar we zelf op de terugweg ook instapten omdat het te warm was om het hele eind terug te lopen. Om 4 uur checkten we in bij ons hotel, de Inn on Third en in het begin van de avond liepen we naar Ford’s Garage om te gaan eten. Dat smaakte goed en net toen we naar buiten wilden om naar het theater te gaan, begon het verschrikkelijk te regenen, het was gewoon een wolkbreuk. We moesten voor 7 uur onze kaartjes bij het theater ophalen, dus het werd best krap. Toen het iets minder regende zijn we met de paraplu’s op naar het theater gelopen. De voorstelling waar we naartoe gingen  was van het Florida Orchestra. Dit orkest speelde live bij de film Amadeus. Het was een hele belevenis en ontzettend leuk. Het viel ons op dat er best nog veel mensen binnenkwamen toen de voorstelling al was begonnen en er ook veel mensen waren die meteen weggingen toen de film was afgelopen, maar het orkest nog even doorspeelde bij de aftiteling van de film. Om ongeveer 22.45 uur was het afgelopen en daarna liepen we terug naar het hotel. Dat was een hele leuke avond geweest. De volgende dag konden we in het hotel ontbijten en daarna checkten we uit. We haalden bij de nabijgelegen Publix een lekker broodje voor tussen de middag en gingen daarna weer terug naar de pier om hier een poosje bij de zee te zitten en later nog een rondje te lopen. Tussen de middag aten we het Publixbroodje op Daarna liepen we naar de auto en reden we naar huis waar we meteen het zwembad indoken, omdat we oververhit waren. ’s Avonds reden we nog naar Venice Beach om naar een hele mooi zonsondergang te kijken onder het genot van het getrommel van de Drum Circle. Het was een heerlijk weekend geweest.

13-15 september Heerlijke dagen in Venice en omgeving

We hebben weer heerlijke dagen achter de rug. Veel zon, af en toe een buitje regen, een boodschapje halen, koffie drinken op fijne plekjes aan zee, lekker zwemmen in het zwembad en ’s avonds steeds een zonsondergang bij verschillende stranden in de buurt; de ene keer met veel reuring om ons heen en de andere keer gewoon met een stoeltje aan de zee en genieten van de stilte en de ondergaande zon. Vandaag, donderdag, hebben we een ritje gemaakt naar Anna Maria Island. We hebben gewandeld over de Bradenton City Pier, hebben een paar winkeltjes bekeken in de Bridge Street en hebben lekker geluncht bij Anna Maria Beach Café. Dat vinden we altijd een erg leuk uitstapje. Het is een uurtje rijden bij ons vandaan, dus prima te doen. Dit houden we zo nog wel even vol!

11-12 september Twee culturele dagen

Het weer is gelukkig weer helemaal opgeklaard en daar zijn we blij mee. Vandaag en gisteren hebben we weer heerlijk kunnen genieten van mooi weer. We zijn op beide dagen naar een museum geweest in Sarasota: op zondag waren we in het Sarasota Art museum en op maandag in het Ringlingmuseum. In beide musea hebben we prachtige tentoonstellingen gezien, met verrassende kunst. Met namen de tentoonstelling van Steven en William Ladd vonden we heel erg mooi. Deze kunstenaars maakten van textiel, kraaltjes en papiermaché in een soort letterbakken aan de muur geweldige objecten. Ook de  lichtinstallatie van Christian Sampson was heel bijzonder. Via een aantal grote gekleurde platen voor het raam werden diverse figuren heel mooi verlicht. Na het museumbezoek hebben we lekkere broodjes gegeten (zondag Panera en maandag Firehourse Subs) en bij thuiskomst namen we een duik in het zwembad. Beide avonden hebben we de zonsondergang bekeken op het strand van Venice waar ook de Drum Circle was (zondag) en bij de Venice jetties (maandag). Het waren heerlijke dagen zo.

9-10 september Een flinke depressie

We hebben de afgelopen dagen veel regen gehad, maar daar wisten we wel een oplossing voor. Op vrijdag zijn we naar de Mall at University Town Center gegaan, een grote indoor mall met mooi luxe winkels. We hadden eigenlijk niets nodig, maar kwamen toch met een tasje van de Macy’s naar buiten. Het was gewoon leuk om hier rond te lopen en winkels en mensen te kijken, hoewel het wel heel erg rustig was. Tussen de middag aten we bij de naastgelegen Five Guys een lekkere hamburger en rond 15.00 uur waren we weer thuis. ’s Avonds zijn we naar de Cracker Barrel gereden om een heerlijk bordje gebakken vis te eten, de special van het restaurant op vrijdag. De volgende dag regende het al vroeg op de ochtend en zijn we eerst de weekendboodschappen gaan halen en hebben we thuis wat opgeruimd en schoongemaakt. In de middag klaarde het weer helemaal op en zijn we naar de jetties gereden om daar een paar uurtjes door te brengen. Thuis deden we nog een plons in het zwembad, want het was alweer flink warm geworden. ’s Avonds hebben we lekker gerelaxed met een stuk cheesecake bij de koffie en keken we terug op een eerste fijne week in Florida.

6-8 september Nieuwe kennismaking met Venice

We hebben heerlijke dagen achter de rug en hebben weer allerlei plekken bezocht waar we graag komen: het strand (dinsdag), de Venice jetties en de drum circle bij Nokomis beach (woensdag), de fishing pier van Venice, de leuke strandhuisjes bij de Service Club. Samen met ons eigen zwembad, een lekker broodje van de Firehouse Subs e.d.  staat dit garant voor fijne dagen. Het weer is over het algemeen prima: zonnig met een lekkere temperatuur. Vanmiddag echter hadden we hoosbuien en zijn we naar de Ross Dress for Less in North Port gegaan. Thuiskomen zagen we op het nieuws dat Queen Elizabeth is overleden. Ook hier wordt daar in het nieuws veel aandacht aan besteed.

De vooruitzichten voor de komende dagen geven aan dat er veel regen gaan vallen. We gaan het zien; we zullen dan een binnen activiteit gaan bedenken.

3-5 september 2022 De kop is eraf

We zijn aan een nieuwe Floridavakantie begonnen, deze keer geen gedoe met testen vooraf en achteraf. Dat reist een stuk relaxter!  Op zaterdag 3 september vlogen we er heen en gezien alle commotie op Schiphol waren we er deze keer vroeg bij. We reden om 7.00 uur ’s ochtends het parkeerterrein op Schiphol op, want we wilden 4 uur van tevoren op Schiphol zijn. We hebben bijna anderhalf uur in de rij gestaan bij United airlines om de bagage af te leveren en zigzagden daarna door Schiphol om bij de security te komen. Dit duurde ongeveer een half uur. De paspoortcontrole was binnen 5 minuten gepiept en toen hadden we nog wat tijd om iets te drinken voordat we konden boarden. We zaten deze keer in de Economy Plus (een cadeautje van United) en ook een baby die het niet erg naar zijn zin had zat in de Economy Plus, dat  wel even oren dichthouden vanwege het langdurige gehuil. Gelukkig merkten we er tijdens het bekijken van de films weinig van. De vlucht verliep voorspoedig, het eten was ok en 10 uur later landden we in Houston.

De immigrations was deze keer geen probleem (duurde ongeveer 15 minuten), maar het was een enorme toer om de koffers terug te krijgen. Hen onweerde namelijk in Houston en daardoor mocht het personeel niet buiten werken totdat het voorbij was. Dat betekende dat wij pas na 1,5 uur onze koffers kregen. Gelukkig was de vlucht waarop we moesten overstappen flink vertraagd, waardoor wij deze vlucht op het nippertje nog konden halen. We waren weer de laatsten die instapten in het volgende vliegtuig voor de volgende 2. We kwamen om 21.30 uur behoorlijk gaar aan in Orlando, waar we gelukkig wel meteen onze koffers konden ophalen. Daarna belden we het hotel (Hampton Inn)  om ons met de shuttle op te halen en die was er  wonder boven wonder binnen 5 minuten. Daarna checkten we in, liepen naar de kamer, namen een douche en rolden ons bed in.

We hadden een goede nacht gehad en werden om 6.30 uur wakker. Niet gek voor zo’n eerste nacht. We konden in het hotel ontbijten. Het ontbijt was een typisch Amerikaans hotel ontbijtje: De overbekende scrambled eggs, toastbroodjes, wafeltjes en yogurtjes. maar het was toch  fijn om even iets te kunnen eten. Daarna pakten we de koffers weer, checkten uit en reden met de hotelshuttle naar het vliegveld om de auto op de halen. We werden al verwacht bij Hertz, want onze naam stond op het bord met reserveringen en konden zelf een auto uitkiezen. De keuze was reuze en we reden met een mooi witte Nissan Rouge weg. Het eerste stuk van de de rit naar Venice over de 4 schoot niet zo op. Er was ontzettende veel verkeer op de weg, maar toen we eenmaal de 4 af waren en op de 75 reden, ging het een stuk sneller. We kwamen tegen lunchtijd in Venice aan en hebben eerst maar eens even een Panera Bread opgezocht om te gaan lunchen. Dat smaakte weer als vanouds! Daarna reden we naar onze vakantievilla (we komen hier al jaren) en installeerden ons. Vervolgens haalden we boodschappen, zodat we de komende tijd weer voorzien zijn. Toen we thuiskwamen, hebben we gekookt en gegeten en daarna was de pap wel op. We zijn vroeg gaan slapen.

Op 5 september (Labor day) hebben we heel rustig aan gedaan. We zijn ’s morgens naar de Walmart geweest voor de rest van de boodschappen. Het viel ons wel op dat zowel bij Publix als Walmart voor bepaalde produkten zoals bijvoorbeeld de boter, de prijzen wel omhoog gegaan zijn. Daarna hebben we heerlijk genoten van het lekkere weer en het zwembad. Het is flink warm (30+), maar met een zwembad voor de deur is dat goed uit te houden.