Florida Kerst 2019

Reisverslag kerstvakantie 24 december 2019 – 7 januari 2020

Zondag 5 januari Laatste dag van een fijne vakantie

Vandaag was de laatste volle dag. Het was wat frisser dan de voorgaande dagen, maar de zon scheen volop en dat maakte het gaandeweg de dag warmer. We hebben vandaag nog een paar plekken bezocht waar we eerder deze vakantie al waren geweest. ’s Morgens waren we in het Ponce de Leon park in Punta Gorda om een wandelingetje te maken, even te kijken in het Peace River Wildlife Refuge en koffie te drinken bij een mooi bankje. Tussen de middag aten we thuis, checkten we in voor de vluchten van morgen en daarna zijn we toch nog even in Venice aan zee wezen kijken. Die was erg ruig en had vandaag de rode vlag! Een mooie afsluiter.

Thuisgekomen pakten we de koffers in, kookten we ons laatste maaltje hier en begonnen we aan onze laatste avond. We hebben een geweldige vakantie gehad met een mooie villa leuk en fantastisch weer. Als Morgen vliegen we terug naar huis, ook weer fijn natuurlijk, maar het was heerlijk om er twee weken tussenuit te zijn geweest.

Bedankt voor het meelezen en ….

totziens123

Vrijdag 3 en zaterdag 4 januari Nog een keer naar het strand en bezoek aan Miromar Outlets

Gewoon omdat het kon, zijn we op vrijdag nog een keer naar zee gegaan. Het was prachtig warm weer, tegen de 30 graden met een lekker briesje. We zijn eerst naar de Nokomis jetties geweest waar we weer heerlijk op een bankje rondgekeken hebben en een wandelingetje hebben gemaakt. Vlak bij de kust zagen we op een gegeven moment een groepje dolfijnen spelen. Het was best lastig daar een foto van te maken, meer dan een paar vinnetjes en een halve dolfijn werd het niet. De foto was ook niet het belangrijkste. Het was gewoon heel bijzonder dat we dit zagen. Daarna gingen we op een leuk plekje aan een tafeltje lunchen en vervolgens gingen we voor de laatste keer deze vakantie naar Venice beach om daar heer fijne middag door te brengen. Op weg naar huis haalden we bij de Publix een gebraden kip. Samen met gebakken aardappeltjes, salade en appelmoes hadden we een koningsmaaltje. Het smaakte heerlijk.IMG_2105

Zaterdag werd er regen voorspeld. We zijn naar de Miromar outlets in Fort Myers gereden. De zon scheen hier nog volop, in tegenstelling tot onze woonplaats, want daar regende het al vroeg. In Fort Myers was het dus nog lekker en we hebben hier totdat we hier weggingen, geen regen gezien. Het was redelijk druk in de outlets, maar gelukkig waren wij er vroeg en was het nog goed te doen. We hebben wat inkopen gedaan en hebben genoten van de mooie outlet. Tussen de middag aten we een broodje van de Subway en tegen 14.30 uur hadden we er genoeg van en zijn we naar huis gegaan.

Onderweg hadden we regen, maar bij thuiskomst was het weer droog, dus de timing was goed. Wel was het intussen behoorlijk fris geworden. Thuis zaten we nog even op het terras koffie te drinken. We zagen een grote uil zitten op de tak van een nabijgelegen boom. Het beestje zat zeker goed, want hij bleef er lang zitten en dat gaf ons de gelegenheid een aantal foto’s te maken. Toch leuk, gisteren de  dolfijnenshow en vandaag een bijzondere uil. Morgen is de laatste volle dag. We gaan zien wat die gaat brengen.

Woensdag 1 en donderdag 2 januari 2020 Twee topdagen

Een nieuw jaar is aangebroken, 2020, en die begon voor ons met twee topdagen. 1 januari hadden we niet alleen Nieuwjaarsdag, maar ook een verjaardag te vieren, dus het huis werd versierd met ballonnen en slingers en er waren natuurlijk cadeautjes. Wat ook een groot cadeau was, was het weer: volop zon, de hele dag en lekker warm. We hebben de hele dag doorgebracht op bekende plekken in Venice waar we graag naar toe gaan: de pier bij Sharky’s, het park Service Club om koffie te drinken, het strand voor een mooie strandwandeling en om lekker op een bankje te zitten en de jetties om over de pier te lopen en bootjes te kijken. Tussendoor een broodje bij de Firehouse Subs en na afloop een etentje bij de Applebee’s en toen was de dag bijna alweer om.

Donderdag 2 januari was een sportief dagje, want we hebben de hele dag gefietst bij Punta Gorda. Bij de haven haalden we twee gratis huurfietsen op en daarna konden we heerlijk gaan fietsen. Eerst de ene kant van Fishermen’s Village op en na de picknicklunch op een mooi plekje reden we de andere kant op. We kwamen langs mooie parken waar we af en toe even stopten om iets te drinken en van de omgeving te genieten. We kwamen toen ook langs het Peace River Wildlife Refuge Center waar allemaal vogels en ander wildlife werd opgevangen. Tot slot aten we nog een ijsje bij een leuk ijstentje in Fishermen’s Village en daarna waren we wel uitgefietst en reden we via de Publix naar huis. Het was een paar avonden achter elkaar koud geweest buiten, maar vandaag was het weer fijn om na het eten koffie op het terras te drinken en daarna nog een tijdje langer buiten door te brengen.

Maandag 30 en dinsdag 31 december

De laatste twee dagen van het jaar waren zonovergoten, dus we sluiten het jaar in stijl af. Maandag zijn we naar Gasparilla Island gegaan. Hier komen we bijna iedere vakantie wel een keer en het blijft leuk. We zijn eerst naar het stadje, Boca Grande, gegaan en daarna naar het Gasparilla Island State Park in het zuiden van het eiland. We hebben daar een heerlijke tijd doorgebracht. Lekker op een bankje bovenop de vuurtoren die voor de Kerst was versierd, zaten we te genieten van het mooie uitzicht. Ook maakten we een heerlijke strandwandeling en hebben we gezellig zitten picknicken.  Zo houden we het nog wel een tijdje vol. s’Avonds lekker bij Denny’s gegeten. Hier was het heerlijk rustig vergeleken met 1e Kertsdag!

Op Oudjaarsdag zijn we naar Naples gereden. We hebben eerst een bezoek gebracht aan het Baker Museum met een tentoonstelling van de Impressionisten zoals Monet, een tentoonstelling met grafische kunst en werken uit de eigen collectie van het museum. Ook was daar de Persian ceiling van de glaskunstenaar Dale Chihuly, een plafond waarin heel veel glasobjecten zijn verwerkt. Dat was echt prachtig.

De lunch hebben we bij Panera Bread gehaald en daarna zijn we doorgereden naar de Pier van Naples. Het strand lag overvol met badgasten, maar wij hebben het bij de pier gehouden en hebben deze op- en afgelopen. We waren daarna lekker uitgewaaid en maakten vervolgens de terugrit naar huis. Om 18.00 uur was het 2020 geworden in Nederland en de appjes en berichtjes stroomden toen binnen. Erg leuk, want wij moesten nog 6 uur in 2019 doorbrengen. Uiteraard lukte dat goed met een hapje en een drankje en voordat we het wisten konden wij elkaar en iedereen ook een Happy New Year toewensen!

Zaterdag 28 en zondag 29 december Uitstapje naar Arcadia en Bayshore Live Oak Park

We hebben een heerlijk weekend achter de rug. Zaterdag zijn we naar Arcadia geweest, van oudsher een cowboystadje met rodeo’s en heel veel antiekwinkeltjes. Het was de vierde zaterdag van de maand en dan is er een antiekmarkt in Arcadia. Op twee pleinen in het centrum stonden de kraampjes uitgestald met mooi dingen, maar ook heel veel oude meuk. We hebben daar wat rondgelopen en zijn later het stadje ingegaan.

Mainstreet bestond alleen maar uit antiekwinkels (of beter gezegd: kringloopwinkels), afgewisseld met een paar restaurantjes en een ouderwetse saloon waar we natuurlijk even naar binnen zijn gegaan. . Het was gezellig in Arcadia en we hebben ons goed vermaakt.

Tussen de middag zijn we gaan eten in de Oak Street Deli en hebben daar een Cuban sandwich gegeten en potato salad. Die was echt erg lekker en kwam duidelijk niet uit een bakje kant en klaar van de supermarkt. Het was ook nog eens heel veel, dus we konden er samen goed van eten. Nadat we daar weggingen, zijn we nog even naar de Port Charlotte Town Center mall gegaan.

Zondag hebben we het rustig aan gedaan. In de ochtend hebben we wat boodschappen gehaald en na de lunch thuis zijn we naar Bayshore Live Oak Park gegaan bij ons in de buurt in de Port Charlotte. Dit was een erg leuk park aan het water, met vispieren, mooie wandelpaden, een plek om de kano of boot te water te laten, een amfitheater en heel veel bankjes. We hebben hier gewandeld en een poosje op een bankje naar de rivier zitten kijken. Het was vandaag goed warm en zonnig, dus het was erg fijn om aan het water te zijn. Een mooie besteding van de zondagmiddag. Het bleef vandaag nog lang warm, dus we hebben de avond op het terras buiten doorgebracht. Een mooie afsluiting van het weekend.

Donderdag 26 en vrijdag 27 december Tweede Kerstdag op het strand en Manatee park

Donderdag was het tweede Kerstdag, voor de Amerikanen een gewone dag, maar voor ons nog steeds Kerstmis. Omdat alle winkels weer open waren, hebben we eerst de nodige boodschappen bij de Publix en Walmart gehaald. Alle kerstartikelen waren voor de halve prijs en bij de Walmart zag je mensen met volle karren met spullen van de kerst lopen.

Het was mooi weer en we gingen daarom na de boodschappen naar het strand in Venice. Daar aangekomen zagen we dat het er erg druk was, veel drukker dan in september als we daar onze zomervakantie doorbrengen. Het was heerlijk toeven op het strand, vooral in de wetenschap dat het in Nederland grauw en grijs was. Na een paar uurtjes reden we terug. ’s Avonds aten we thuis. We hadden een mooi kerstkleed mee, kaarsen en lichtslangen aan (ook nog een paar bij de Walmart gehaald) en zaten heerlijk buiten te eten, heel bijzonder. Na het eten nog koffie op het terras en daarna nog een fijne avond in huis.

De volgende dag namen we een kijkje bij Manatee Park in Fort Myers. Dit part ligt bij een elektriciteitscentrale en dat maakt het water relatief warm. Dat is de reden dat de manatees hier graag in de winter komen. Het was een leuk parkje, met fijne wandelpaden, een paar uitzichtpunten om naar de manatees te kijken, een speeltuintje voor kinderen en een speciaal afgescheiden deel van het water waar mensen aan het kajakken waren. Er waren veel mensen in het water. Het water was vrij donker en het was lastig om manatees te zien, maar het is wel gelukt en we hebben er een paar op de foto weten te krijgen. We hebben hier een uurtje doorgebracht en toen hadden we het wel gezien.

Daarna reden we door naar de Firehouse Subs voor een heerlijk broodje en tenslotte reden we naar Fishermens Village in Punta Gorda. Het hele parkeerterrein (dat erg groot was) stond vol, maar gelukkig konden we er nog bij. In Fishermens Village was het erg gezellig. Het was overal prachtig versierd met lichtjes, kerstbomen en andere dingen. Het was erg leuk om hier weer te zijn. We hebben een paar rondjes gelopen en zijn wat winkeltjes in  geweest en daarna reden we terug om thuis nog lekker buiten te kunnen zitten met koffie, om ’s avonds te eten en daar nog lange tijd door te brengen. Heerlijke dagen zo.

Woensdag 25 december Eerste kerstdag

We hadden een prima nacht gehad, erg rustig en we werden iets na 6 uur wakker. Daarna douchen en ontbijten, met de hotelbus weer naar het vliegveld en de auto ophalen. In de President’s circle van Hertz was genoeg keuze en we reden weg met een mooie witte Hyundai Santa Fe.

We hoefden maar drie kwartier te rijden en waren dus zo bij onze villa. Deze zag er erg goed uit. Omdat het Kerst was, waren alle winkels gesloten en hoefden we dus geen boodschappen te halen. Wel reden we even naar de 7-eleven om even een paar hoognodige spullen in het winkeltje te halen voor de lunch. Dit is namelijk één van de weinige zaken die wel open is met Kerst en dat kwam goed uit. We gingen ’s middags een poosje naar Laisleypark in Punta Gorda om te wandelen. Het was er gezellig, met veel families die hier ook wandelden of aan het barbecueën waren. Iedereen was vrolijk en wenste elkaar Merry Christmas, heel leuk.

Aan het einde van de middag reden we naar de Denny’s om te gaan eten. Deze restaurantketen is bijna de enige die tijdens Kerst open is (ze sluiten nooit, ook niet ’s nachts). Het duurde ongeveer een uur voordat het eten kwam en dat is heel uitzonderlijk in Florida. De serveerster kwam op een gegeven moment melden dat er problemen waren met de bestelbonnen en dat het daarom zo lang duurde. Wij hadden geen haast en hebben het gewoon rustig afgewacht. Het eten was erg lekker, dus dat was het wachten wel waard. Daarna zijn we naar huis gegaan. We hadden het in de kamer gezellig versierd met een mooi kerstkleed en een paar lichtslangen die we aan de bar hadden gehangen en bij het raam. We deden alles aan en dronken ’s avonds op het terras buiten koffie met een paar kerstkransjes erbij. Daarna lekker borrelen en zo eindigde een fijne eerste Kerstdag.

Dinsdag 24 december Geen chicken or pasta, maar kabeljauw en asperges

Vandaag is voor ons de kerstvakantie begonnen en die brengen we door in Florida. De titel van het blog van vandaag heeft alles te maken met de manier waarop we de oversteek naar de USA deze keer maakten. We kregen namelijk op Schiphol een enorm kerstcadeau van United Airlines, want een kwartier voordat we zouden boarden in het vliegtuig naar Washington DC kregen we een gratis upgrade naar de Businessclass. We wisten niet wat we zagen toen we naar onze instapkaarten keken: we zaten op stoel 9F en 9L. Dat betekende dat we ook als eerste mochten boarden en bij aankomst in het vliegtuig meteen al iets te drinken kregen, een leuk toilettasje van Stars Wars kregen en alles even goed in ons konden opnemen en de nodige foto’s maakten.

Voordat we weggingen, mochten we al meteen aangeven wat we wilden eten (eerste en tweede voorkeur).  De keuze was prima (prime rib, gepocheerde kabeljauw, gevulde kipfilet en nog een gerecht waarvan we de naam niet eens kenden). Natuurlijk probeerden we alle knopjes uit en brachten we onze stoelen in de slaapstand. De captain maakte een rondje door de Businessclass en begroette iedere passagier afzonderlijk. Erg leuk allemaal. We vertrokken op tijd en we kregen al snel ons eten. Maar liefst twee voorgerechten (salade en tomaat met mozzarella) met lekkere broodjes erbij,  daarna de kabeljauw die we hadden besteld en die gepaard ging met groene asperges en worteltjes en als dessert een ijsje met caramelsaus. Alles in mooi servies en voordat het eten kwam, dekte de stewardess het grote uitklapbare tafeltje met een mooi tafelkleedje. We genoten met volle teugen: wat was dit leuk en wat een enorme belevenis. De stewardess gebruikte geen karretje om alles te brengen, maar het werd persoonlijk opgehaald uit de galley en op een mooie dienblaadje gebracht. Zodra een bordje of schaaltje leeg was, werd het meteen opgehaald. Daarna keken we een film met goede koptelefoons van United en voordat we het wisten moesten we nog anderhalf uur vliegen en kregen we onze tweede warme maaltijd. Er was keuze uit pizza of kippenragout en natuurlijk kozen we voor de ragout, want de pizza leek zo heel gewoon. Ook dit gerecht was heerlijk, met nog een salade erbij en twee bonbons toe. Echt fantastisch om dit eens mee te maken.

Het was gewoon jammer toen er aan dit feest een einde kwam en we in de tweede vlucht van Washington DC naar Fort Meyers in Florida weer gewoon in de Economy plaats moesten nemen en het erg lang duurden voordat we iets te drinken kregen. Al met al hebben we dus een hele mooie heenreis gehad die we niet snel meer zullen vergeten. In Washington waren we overigens heel snel door de immigrations. Binnen vijf minuten stonden we al in de hal om de koffers op te halen.  In Fort Meyers aangekomen, belden we ons hotel die een shuttlebusje stuurde om ons op te halen. We sliepen in La Quinta Inn and Suites. We kregen een grote kamer, dronken nog wat en gingen daarna moe, maar zeer voldaan slapen.