Vakantie florida December 2022-Januari 2023

Reisverslag Florida 18 december 2022 – 5 januari 2023

1-5 januari 2023 Nieuw jaar, verjaardag, lunch met vrienden en terugreis

Het nieuwe jaar 2023 begon weer goed, want we hadden meteen een verjaardag te vieren. Het was prachtig weer en de ochtend hebben we wederom doorgebracht in Robinson Preserve waar we gewandeld hebben in het andere deel van het park waar we gisteren niet meer aan toe waren gekomen. Onderweg koffie en cheesecake. We zagen veel vogels, waaronder een kolonie Roseata Spoonbills. De Eagle trail die we liepen was prachtig.

Nadat we thuis een nieuwjaarsduik in het zwembad hadden genomen, reden we naar Venice Beach voor de traditionele zondagse drum circle met een mooie zonsondergang, een fijne manier om het nieuwe jaar in te luiden. De laatste dag in Bradenton, 2 januari, gingen we nog een keer richting Anna Maria Island. We startten weer bij de Bridge Street pier, dronken koffie op een mooi plekje op Leffis Key aan de overkant van Coquina Beach en zaten ook nog een poosje aan het strand. Daarna reden we naar huis voor de lunch en nog een mooie middag aan het zwembad. Daarna pakten we de koffers in, ruimden alles op en kookten ons laatste maaltje in de villa. De volgende dag reden we naar Orlando voor een gezellige lunch met Ton en Lidy bij Miller’s Alehouse. Ze hadden ons per ongeluk het adres gestuurd van een vestiging van Miller’s waar ze zelf nooit kwamen, zodat we uiteindelijk ieder bij een andere vestiging bleken te staan. Nadat ze dit hadden ontdekt, zijn ze snel naar ons toe gereden. We hebben heerlijk bijgepraat en reden halverwege de middag naar ons hotel voor de laatste nacht, Wingate by Wyndham. Hij stond vlak bij het vliegveld waar we de volgende ochtend snel waren. We hadden de vlucht van 12.00 uur naar Houston en vlogen van daaruit naar Amsterdam.

De vlucht naar Houston duurde een uur langer dan gepland omdat we een andere route dan doorgaans vlogen in verband met slecht weer. Onderweg gooide de buurvrouw op onze rij per ongeluk haar beker met cola om, zodat één van ons nog een tijdje met een natte broekspijp liep, maar gelukkig droogde dat in Houston snel op. We hadden in Houston helaas geen tijd meer om nog iets te eten, omdat het boarden snel zou beginnen. Achteraf hadden we dat best kunnen doen, omdat het boarden steeds maar werd uitgesteld en we uiteindelijk pas een uur later het vliegtuig in gingen. De vlucht was rustig, het eten slecht en om 8.30 uur landden we in Amsterdam. Het lukte om binnen een kwartier langs de marechaussee te komen en we hoefden ook niet lang op de koffers te wachten. Daarna reden we naar huis. We hebben een heerlijke kerstvakantie gehad en hebben nu alweer zin in de volgende vakantie!

30 en 31 december (Bijna) Oudjaarsdag en op weg naar 2023

We hebben weer fijne dagen achter de rug. Op 30 december hebben we wat inkopen gedaan en zijn we ’s middags naar het strand geweest. We bleven tot de zonsondergang. We waren niet de enigen die dit hadden bedacht. Het strand was flink vol en er heerste een gezellige sfeer.

We hebben daarna een hapje gegeten bij de Cracker Barrel en zijn vervolgens naar Enander’s Winter Wonderland in  Nokomis gereden. Hier was een stuk land omgetoverd tot een lichtspektakel met 400.000 lichtjes in allerlei kerst- en sprookjesfiguren, sommigen ook met muziek. Het was heel erg mooi om dit te zien.

Op Oudejaarsdag zijn we naar Robinson Preserve geweest, een groot en mooi wandelgebied waar we een trail van zo’n anderhalf uur hebben gelopen. Onderweg kwamen we langs een grote uitkijktoren waar we natuurlijk een kijkje hebben genomen. Er waren erg veel wandelroutes en we wilden die eigenlijk allemaal wel lopen, maar op een gegeven moment vonden we het mooi geweest en gingen we naar huis om te lunchen.

’s Middags hebben we lekker gezwommen in het zwembad en verder thuis gerelaxt. Om 18.00 uur belden we het thuisfront en stroomden de appjes van familie en vrienden binnen. Toen moesten wij natuurlijk nog aan de Oudjaarsavond beginnen. Bij gebrek aan oliebollen zaten we ’s avonds aan de apfelstrudel, ook lekker. Daarna hebben we met een hapje en drankje het nieuwe jaar bij ons ingeluid. Happy new year!

27, 28 en 29 december Relaxen, Venice en St. Petersburg

De zon en de warmte zijn weer helemaal terug en daar zijn we erg blij. Op 27 december hebben we weinig bijzonders gedaan. We hebben boodschappen gehaald en zijn daarna thuisgebleven. Lekker koffie drinken en lunchen op ons eigen terras in de zon, boekje lezen en dat soort dingen. Het is gewoon erg fijn dat de kou is verdwenen en dat het weer normaal Floridaweer is. 28 december gingen we richting Venice om bij de jetties te kijken en naar het strand te gaan. We waren niet de enigen, het was lekker druk op strand. Voor de lunch haalden we een broodje bij Firehouse Subs die we net als vorige week bij de leuke overdekte picknickhuisjes van de Service Club opaten. Daarna even lekker genieten van de zon en een rondje over de pier bij Sharky gelopen. Er was daar al een stuk strand afgezet voor de traditionele Oudejaarsparty. Ook hier was het heel druk en dat zagen we al op het parkeerterrein. Dat is heel erg groot, maar toch moesten we parkeren op de overflow parking.

Op 29 december zaten we al vroeg in de auto en reden we naar de pier van St. Petersburg. Hier komen we ook altijd graag en we willen er iedere vakantie wel een keer naar toe. Gelukkig was hier nog genoeg parkeerruimte. We hebben hier een fantastische dag doorgemaakt. Lekker relaxen in de mooie gekleurde stoelen aan het water, mensen kijken, een rondje met het trammetje, een Cuban sandwich voor de lunch gehaald bij het Driftwood Café aan het einde van de pier, naar de bovenste verdieping van de pier gelopen voor een mooi uitzicht en kijken naar een interactieve act van een street performer. De dag vloog om. Op de terugweg hebben we bij een rustplek aan het begin van de Sunshine Skywaybridge even gestopt voor het mooie uitzicht op deze spectaculaire brug.

Daarna rustig naar huis gereden waar we nog even hebben gezwommen in ons zwembad. Het water is heerlijk warm geworden. We hadden niet gevraagd om zwembadverwarming en er ook niet voor betaald, maar toch is het wat lekker wam, dus heerlijk om even te zwemmen. De komende dagen blijft het mooi  weer, dus we hopen dat we er nog even van kunnen blijven genieten.

25 en 26 december Leuke en koude kerstdagen

We hebben gezellige, maar erg koude kerstdagen gehad dit jaar. ’s Morgens vroeg was het zo’n 1 á 2 graden en het werd overdag niet warmer dan een graad of 8. Zeer ongebruikelijk voor Florida. Vorig jaar zaten we met Kerstmis nog op het strand, dit jaar zijn we wel buiten geweest, maar wel dik ingepakt met sjaal en kerstmuts op en hebben we ook veel tijd binnen bij de verwarming doorgebracht.

Op 25 december hebben we een mooie wandeling gemaakt bij Emerson Point Preserve en hebben we later op de dag gewandeld bij Leffis Key en hebben we bij Holmes Beach een strandwandeling gemaakt. We hadden lekker eten in huis gehaald en zaten ’s avonds aan een heerlijk kerstdiner, gevolgd door de traditionele All you need is love uitzending.

Tweede Kerstdag wordt in Florida niet gevierd, maar wel bij ons, dus deden we het die dag nog maar een keer. We gingen ’s morgens naar het Ringlingmuseum en ’s middags naar Bay Park in Sarasota, een nieuw park dat de komende jaren nog verder wordt uitgebreid. Voor de lunch zijn we naar de Panera Bread gereden voor een lekker broodje. ’s Avonds hebben we weer zelf gekookt en sloten we de dag af met een mooie film. De komende dagen wordt er weer warmer weer verwacht. We zien ernaar uit!

23 en 24 december Verkeershinder en manatees kijken

Op 23 december wilden we weer eens in Nokomis bij de jetties gaan kijken. Toen we vanmorgen opstonden was het stralend weer en dan is het heerlijk om daar te vertoeven. Toen we daar naartoe reden begon het al bewolkt te worden en toen we waren aangekomen, zagen we geen zon meer. De temperatuur was wel goed. We maakten een rondje over de pier, het was er weer flink druk. Toen we even op een bankje gingen zitten zagen we de lucht steeds donkerder worden en voor de zekerheid liepen we naar de auto en tegen de tijd dat we daar aankwamen, begon het te regenen. We reden weg en dat waren heel veel mensen van plan, ook de mensen die op het iets verder gelegen strand lagen. Het resultaat was dat we weer in een flinke file zaten, omdat er weer werkzaamheden aan de weg waren en al het verkeer via een verkeerslicht om en om de weg mocht gekregen waardoor er flink oponthoud was. Het ging zelfs langzamer dan gisteren: over een stukje van een paar honderd meter hebben we meer dan 20 minuten gedaan. Gelukkig werd het steeds lichter toen we in de buurt van Bradenton kwamen.  We wilden eerst doorrijden naar de Premium Outlets in Ellenton, maar het liep niet lekker door op de snelweg want het was vreselijk druk. We hebben een afslag genomen en konden zo via de andere kant van de weg wel snel naar huis rijden. We voelden inmiddels dat de temperatuur buiten flink afnam, dat was bij de weersverwachting ook gezegd. De rest van de dag hebben we wat huishoudelijke en administratieve dingen gedaan.

24 december was het ’s morgens enorm koud: zo’n 1 à 2 graden, zeer ongebruikelijk voor Florida. We kleedden ons dik aan en bij gebrek aan een muts deden we een kerstmuts op ons hoofd. We reden naar het Manatee Viewing Center in de buurt van Tampa. We hadden gisteren op het lokale nieuws gezien dat de manatees hier weer in grote getalen aanwezig waren vanwege de koude. Dit Manatee Viewing Center ligt naarst een grote elektriciteitscentrale en daar komt het warme water vandaan. Het was hier flink druk, maar het was erg leuk om zoveel manatees in het water te zien liggen. We genoten met volle teugen. We hebben op het grote observatieplatform gekeken en hebben op de boardwalk gelopen waar we nog meer manatees zagen. Dit was een geslaagd uitstapje!

Op de terugweg reden we langs de Premium Outlets Ellenton en daar zijn we toen naartoe gereden. Het hele parkeerterrein stond vol, het was moeilijk om een parkeerplek te vinden. Dit hadden we eigenlijk nog niet eerder hier meegemaakt. Meestal is het parkeerterrein vrij leeg, maar op de zaterdag voor kerst kun je dit natuurlijk wel verwachten. We aten eerst een broodje bij de Subway en deden daarna een rondje door de outlet. De dingen waar we naar op zoek waren, waren er niet. Na zo’n anderhalf uur gingen weer naar huis. Daar maakten we ons klaar voor Kerstavond. We hadden lekker gekookt en keken ’s avonds een mooie film.

20-21-22 december Heerllijke dagen in Venice en Anna Maria Island

De dinsdagochtend hebben we besteed aan de rest van de boodschappen waar we gisteren niet meer aan toe gekomen waren. We gingen eerst naar de Walmart en voordat we het wisten waren we zo anderhalf uur verder. Daarna nog een keer naar de Publix en toen was de ochtend alweer voorbij. De rest van de dag brachten we door in en om de villa.

Op woensdag zijn we naar Venice gereden om allemaal bekende plekken op te zoeken. We begonnen bij Venice Beach en hebben daar een poosje aan het strand gezeten. Daarna haalden we een broodje bij Firehouse subs en aten die bij een picknickbankje aan een ander strand op. Vandaaruit maakten we een strandwandeling naar de fishing pier bij Sharky’s en daarna vonden we het mooi geweest en reden we via een stop bij de shops at UTC in Sarasota terug naar huis. We hebben zelf gekookt en keken ’s avonds een paar afleveringen van The Crown.

Donderdag gingen we de andere kant op naar Anna Maria Island. Dit is ook een plek waar we graag komen. Eerst reden we naar Bridge Street om aan het uiteinde van de pier koffie te gaan drinken. Daarna reden we verder naar Holmes Beach waar we heerlijk aan het strand zaten en later een picknickbankje opzochten om de gaan lunchen. Daarna zaten we nog een uurtje aan het strand en we besloten de middag bij Bean Point, het uiterste punt van Anna Maria Island  waar we een strandwandeling maakten, en bij de Anna Maria City Pier waar we ook even overheen liepen. Het was bewolkt waardoor je helaas de Sunshine Skyway Bridge niet kon zien. Toen we terugreden hadden we op het eiland een detour die een flinke file veroorzaakte. Over een afstand van 800 meter hadden we ongeveer een half uur gedaan, maar gelukkig ging het later beter. Op de weg naar huis kwamen we langs een Cracker Barrel waar we wat hebben gegeten. Thuisgekomen begon het heel hard te regenen en dat was voor ons het moment om de hottub van de villa te proberen. We vonden het heerlijk om zo even te ontspannen. Misschien dat we dat nog wel een keer doen. We krijgen namelijk de koudste kerst in Florida in 40 jaar, dus het is fijn om dan even de warmte op te zoeken. Als de voorspellingen kloppen gaat de temperatuur na de Kerst gelukkig weer omhoog.

19 december Op weg naar Bradenton

We hadden goed geslapen en stonden om 7.00 uur op. Na het douchen liepen we naar de ontbijtzaal om te ontbijten. Het was een bescheiden ontbijt, maar je kon wel brood roosteren en omdat we een kaas bij ons hadden, hebben we daar meteen maar een paar plakjes afgesneden. Dat smaakte goed. Vervolgens hebben we even het hotel verkend. Het ziet er echt heel leuk uit en is niet duur. Er zitten wat winkels en restaurants in de buurt, er zit een mooi zwembad bij en het ligt aan een meertje. Je zou hier best een paar dagen kunnen verblijven, vooral ook omdat de hotelkamer heel groot was.

Daarna zijn we met de hotel shuttle naar de car rental gegaan. Omdat er geen andere mensen in de bus zaten, zette de chauffeur ons bij de car rental af, terwijl dit officieel geen bushalte heeft. Heel aardig. We hadden deze keer een auto bij Avis geboekt via Auto Europe en moesten bij de balie langs. We hadden het idee dat er een volledig nieuwe boeking weer gemaakt, want alle gegevens die we al hadden doorgegeven werden nogmaals (heel langzaam) ingetypt en het duurde eindeloos. Men wilde ons prepaid toll aansmeren à 80 dollar omdat we de auto aan het eind weer inleveren in Orlando. We zouden dan ‘’wel 10 tolpoortjes tegenkomen wat heel veel geld zou kosten”. We hebben vriendelijk bedankt. Na 3 kwartier in onderhandeling met de Avis medewerker konden we dan toch de auto halen die al klaar stond. We gingen snel weg en reden de garage uit. We waren net een stukje op weg toen we ontdekten dat we de tank niet vol hadden meekregen. Bij het eerste tankstation dat we zagen hebben we meteen maar getankt.

We zijn deze keer via de US 27 richting de Gulfcoast gegaan, een prima route, wat lekker rustig was om te rijden. Onderweg hebben we een broodje bij de Subway gegeten. In Bradenton aangekomen konden we de villa goed vinden. We waren aangenaam verrast. Een mooi groot huis in een rustige wijk. We haalden wat eerste boodschappen bij de Publix en waren blij dat we verder vandaag niets meer hoefden te doen.

18 december De reisdag

Vandaag zijn we weer op reis gegaan richting Florida. We stonden om 5.45 uur bij de incheckbalie op Schiphol. Deze zou om 6.15 uur open gaan en we stonden behoorlijk vooraan, zodat we snel aan de beurt waren toen het inchecken begon. Daarna liepen we richting de security en daar waren we binnen 10 minuten doorheen. Dat betekende gewoon dat we in de vertrekhal nog een poosje konden zitten. Heel fijn. De vlucht ging op tijd, maar we liepen een kleine vertraging op vanwege het de-icen van het vliegtuig. We zaten bij de vleugel en konden alles goed zien. Rond 10.00 uur stegen we op. We kregen al vrij snel een ontbijt. Je kon kiezen tussen scrambled eggs met spinazie en een paar rostirondjes en havermout. Wij namen de scrambled eggs en die smaakten heel goed, veel beter dan de ‘chicken or pasta”. Halverwege de reis kregen we een koffierondje met een stroopwafel en aan het eind nog een lekker warm kalkoenkaasbroodje.

De vlucht verliep heel rustig en ging snel voorbij. Rond 11.30 uur Amerikaanse tijd landden we in Newark. Tijdens de landing hadden we een prachtig uitzicht op de skyline van New York (we zaten nu eens aan de goede kant van het vliegtuig). De rij bij de immigrations was kort en we moesten zelfs nog wachten bij de bagageband. Daarna leverden we de koffers weer in en gingen door de security. Daar vlotte het niet zo, maar rond 13.15 uur waren we met alles klaar en konden we meteen boarden voor de vlucht naar Fort Lauderdale. We waren om 14.00 uur klaar voor vertrek, maar toen riep de piloot om dat er een issue was met een stoel en dat we niet weg konden. Een half uur later kregen we een update van een geërgerde piloot. Het issue met de stoel was dat het bij iedereen bekend was dat er in deze stoel niemand mocht zitten, maar United had deze stoel toch aan iemand toegewezen. Aangezien dit een volle vlucht was, leverde dit dus een probleem op. We weten uiteindelijk niet hoe het was afgelopen, want even later taxieden we dan toch weg, totdat we een kwartier later de melding kregen dat er nog vier vliegtuigen voor ons moesten vertrekken en dat het nog 10 minuten zou duren. 40 minuten later vlogen we dan toch weg, met 1,5 uur vertraging. We zaten zelf was in de rats, omdat we op de United app hadden gezien dat een van onze koffers niet aan boord was. We zaten al scenario’s te bedenken wat we dan zouden doen.

Om 18.15 uur landden we in Fort Lauderdale en liepen naar de bagageband. De bagage kwam snel en heel wonderbaarlijk kwam onze koffer die niet mee aan boord zou zijn als eerste aanrollen. We waren heel opgelucht. Daarna liepen we naar de plaats waar de hotelshuttle zou vertrekken en daar kwam onze shuttle snel aan. Een kwartier later zaten we in ons hotel, La Quinta by Wyndham Fort Lauderdale Airport. Ondanks was gedoe hebben we dus een prima reis gehad.

17 december Proloog

Omdat we vroeg vertrekken hebben we besloten de nacht voor vertrek op Schiphol een hotel te nemen. We hebben goede ervaringen met het Citizen M hotel en verblijven daar dus weer. Het ligt op loopafstand van de vertrekhallen. De Auto staat op P1, lekker makkelijk.