Florida 2018

Maandag 24 september De laatste volle dag

Vandaag was de laatste volle dag aangebroken. Precies drie weken geleden waren we aangekomen in onze villa. We besloten voor de laatste keer naar het strand te gaan en kozen voor Turtle Beach op Siesta Key. We hadden op het internet gezien dat in deze regio de stranden vandaag geen Red tide hadden en dat klopte ook. We hebben hier weer een poosje aan het water gezeten, nog een laatste keer genietend van het strand. We gingen thuis lunchen en gingen en daarna lagen we alweer snel in het zwembad. We lagen er net in, toen de poolman kwam. Nadat hij zijn werk had gedaan en wegging zei hij dat we het eerstkomende uur niet in het water mochten. We zijn toen in de auto gestapt en hebben nog een rondje door Venice gemaakt langs een paar fijne plekjes van de afgelopen weken. We eindigden bij de grote pier bij Sharky. Daar liepen we overheen en vervolgens reden we weer naar huis om nog een paar uurtjes te kunnen genieten van het zwembad.

We hadden geen illusies dat we nog een keer naar een zonsondergang konden, want er was voor vanavond regen voorspeld en dat klopte ook. Rond 18.30 uur begonnen het te donderen en knetteren in de lucht en even later barstte een enorme bui los. Dat was een mooie tijd om alvast wat te starten met het inpakken van de koffers. Ook konden we inchecken, dus dat was allemaal mooi geregeld. De laatste avond hebben we wederom buiten op het terras doorgebracht en hebben we teruggekeken op de fijne vakantie die we hebben gehad. Dinsdag na de middag rijden we naar het vliegveld van Orlando, waar we hopelijk rond 19.30 uur de terugreis naar Nederland kunnen beginnen.

Bedankt voor het volgen en de leuke reacties!

8644188-see-you-next-time-pinned-on-noticeboard

Zaterdag 22 en zondag 23 september Museum Day en een lazy Sunday

Zaterdag zaten we redelijk vroeg in de auto om naar St. Petersburg te rijden. Onze eerste stop was het Imagine glasmuseum. Dit museum is afgelopen januari geopend. We waren niet de enigen, want er stond al een rij met mensen buiten te wachten. De doorstroom ging echter wel snel en we waren na zo’n 15 minuten binnen. Het museum was prachtig. Het liet de ontwikkeling van de Amerikaanse studio glass movement zien vanaf de jaren ’60. Dat begon met vazen en kleinere objecten van glas, maar liep uit tot prachige glaskunstwerken. We kwamen ogen te kort en hebben erg veel moois gezien. Het bleek dat het museum op deze gratis dag niet alle zalen had opengesteld, dus reden te meer om hier nog eens terug te komen. Nadat we nog een tweede rondje door het museum hadden gelopen, omdat we het allemaal zo mooi vonden, zijn we in de auto gestapt en naar het centrum van Sint Petersburg gereden.

Er wordt nog steeds volop gewerkt aan de nieuwe pier en alles was daar nog afgesloten, dus we konden hier nog niet gaan kijken. Hopelijk is het volgend jaar wel toegankelijk. Nadat we de auto geparkeerd hadden, liepen we naar het Museum of Fine Arts. Daar gingen we eerst op het buitenterras zitten om wat te gaan eten. Daarna liepen we het museum in. In dit museum waren veel schilderijen en beeldhouwwerken te zien. We liepen hier vrij snel doorheen. We bleven wat langer hangen bij de tentoonstelling ‘This is not a selfie’, omdat die erg leuk was. Natuurlijk werden hier heel veel selfies en gewone foto’s gemaakt, vooral van een wand waar met behulp van beamers af en toe een ander patroontje tevoorschijn kwam (gestreept, gestippeld, geblokt, in diverse kleuren, met allemaal cijfers e.d.) en als je daar voor ging staan, dan kreeg je een heel leuk effect in combinatie met de kleren die je aanhad. Ook was er een bolle spiegel waarin je een soort lachspiegeleffect kreeg.

Op een gegeven moment hadden we het wel gehad en hebben we nog een wandelingetje langs de haven gemaakt voordat we weer de auto instapten om terug te gaan. Bij een rustplaats van de Sunshine Skywaybridge zijn we nog even gestopt om van de mooie brug te genieten en wat te drinken en daarna was het nog drie kwartier voordat we weer bij de villa waren en warm en moe het zwembad in doken.

Zondag was weer een lazy Sunday, ’s Morgens zijn we naar Venice Beach gegaan waar we een heerlijke ochtend aan het strand hebben gezeten. ’s Middags was het tijd voor ons eigen zwembad. Het was de hele dag stralend weer en we wilden ’s avonds nog even naar de zonsondergang, maar toen we er naartoe wilden gingen begonnen het te rommelen en te knetteren in de lucht en even later begon het flink te regenen. Niet getreurd, we hebben weer een heerlijk weekend achter de rug!IMG-20180923-WA0000

Donderdag 20 en vrijdag 21 september

De dagen kabbelen voort, met donderdag lekker veel strand (’s ochtends en ’s avonds bij de zonsondergang) en vrijdag een nieuw bezoekje aan de Premium Outlets in Ellenton. We hadden vanmorgen trouwens een slang(etje) in het zwembad, die we er snel uitgehaald hebben. We hebben opgezocht welke soort dit was en we kwamen uit op een Ringnekslang, die volgens Wikipedia houdt van een natte omgeving. Daarom zat hij misschien ook wel in het zwembad. IMG-20180921-WA0003_2

Ons uitstapje naar Ellenton leverde weer wat leuke deals op. Vrijdagavond zijn we gaan eten bij de Cracker Barrel. De specialiteit van vrijdag was de gebakken vis, dus die hebben we hier ook geprobeerd en goedgekeurd.

Morgen is het museumdag in Amerika. We hadden in Nederland al (gratis) kaartjes geregeld voor twee musea in St. Petersburg en hopen weer op een leuke dag, net zoals de afgelopen dagen.

Dinsdag 18 en woensdag 19 september Bradenton Riverwalk en Anna Maria Island

Dinsdag keken we weer eens of het strand alweer wat beter was. We reden naar Nokomis Beach, maar toen we de auto uitstapten roken we de vreselijke geur weer en zijn we meteen doorgereden. Bij North Jetty park gingen we wel de auto uit en liepen we even de pier over. We zagen in de verte op het strand een grote bult en waren wel nieuwsgierig wat dat was. We liepen erheen en troffen een reuzen schildpad aan, dood. Wat een vreselijk gezicht. Er waren twee paaltje in het zand gezet, met daartussen een lint waar een briefje aan hing: ‘Please do not touch. Mote has been notified’. Mote is een groot wetenschappelijk maritiem  instituut in de buurt dat zieke zeedieren opvangt en dode dieren onderzoekt, dus die zou hem dan wel ophalen. We liepen terug en zaten nog een tijdje aan het water en reden toen naar Venice Beach. Ook daar was de lucht vreselijk. Bij het andere Jetty Park ging het wel goed en hebben we aan het water wat gedronken. We zagen in de verte dat de dode schildpad niet meer op het strand lag, die zal intussen wel opgehaald zijn.  Daarna gingen we naar huis om nog een heerlijke middag in en aan het zwembad door te brengen.

Woensdag waren we al vroeg weg. Onze eerste stop was de Bradenton Riverwalk. Hier waren we al een paar jaar niet geweest. Het is een mooie wandelroute aan de Manatee River en we liepen hier prima. Zo kregen we bijna onze stappen van vandaag alweer bij elkaar. Af en toe gingen we even op een bijzonder bankje of schommelstoel zitten.

Na zo’n anderhalf uur reden we verder, naar de historic pier van Bradenton Beach op Anna Maria Island. Het was hier weer uitgestorven en we hadden de leuke schommelstoel op de pier weer voor ons alleen. Hier hebben we weer lekker een poosje zitten genieten van de omgeving. Het was inmiddels lunchtijd en daarom reden we door naar Coquina Beach waar we een leuk strandeethuisje weten. Gelukkig was hier geen Red tide te bekennen en konden we met een gerust hart op het (lege) terras gaan zitten. We bestelden een paar broodjes hamburger. We hebben hiervan geen foto gemaakt, want we dachten daar pas aan toen ze al op waren. Vervolgens hebben we op een bankje gezeten aan het einde van Coquina Beach bij de brug naar Longboat Key en toen we daar genoeg van hadden reden we naar huis.

Het was een mooie route door Longboat Key en Sarosota, maar helaas begon het op een gegeven moment keihard te regenen. Het was erg moeilijk om genoeg te kunnen zien op de weg. Gelukkig was er geen regen meer te bekennen toen we tegen drie uur thuiskwamen en konden we ons heerlijk verfrissen in het zwembad. ’s Avonds zijn we gaan eten bij de Applebee’s en daarna gingen we nog even naar binnen bij de Walmart voor een paar boodschappen. Thuisgekomen hebben we gekeken naar de ontknoping van America’s Got Talent. Zo waren er inmiddels alweer twee dagen voorbij.

Zondag 16 en maandag 17 september Relaxdag, Ringling again en Bayfront Park Sarasota

Zondag waren we afgemat. We weten niet zo goed waarvan, van de warmte misschien? De Red tide had in alle hevigheid toegeslagen en de stranden in de buurt waren onbegaanbaar en daarom zijn we een lekkere dag thuis gebleven. Dat was een groot succes. Het weer was prachtig, we dronken relaxed koffie, we maakten een lekkere lunch en avondeten, een ijsje in de middag, we hebben veel gezwommen en hebben gewoon een heerlijke relaxdag gehad.

IMG-20180903-WA0001Maandag zijn we wel op pad gegaan. We gingen nog een keer naar het Ringlingmuseum. Deze keer niet zozeer om kunst te kijken, maar om gewoon te wandelen in het park en aan het water te zitten genieten van het mooie uitzicht. We hebben wel even wat kunst bekeken, maar daar waren we deze keer snel mee klaar.

Vervolgens reden we naar het Bayfront Park aan de haven van Sarasota. Ook dit was weer een prachtig park, met uitzicht op Sarasota Bay en de boten die in de jachthaven en vlak bij de wal lagen, een mooie walking trail langs het water en overal bankjes om te zitten. Eerst gingen we hier picknicken, want we waren wel weer aan een hapje eten toe. Daarna maakten we een wandeling door het park en gingen een poosje zitten. Het was weer flink warm en op een gegeven moment verlangden we naar ons zwembad. Dat was natuurlijk weer lekker thuiskomen.

We zitten nu op tweederde van de vakantie. De tijd gaat supersnel!

Vrijdag 14 en zaterdag 15 september Gasparilla Island en Punta Gorda, weer twee topdagen

Vrijdag besloten we weer eens naar Gasparilla Island te gaan. Onderweg daar naartoe stopten we eerst in Placida in het G.J. Heringpark, waar onlangs een veterans memorial was aangelegd. Zoals altijd zag dit er weer tiptop uit. We waren hier wel snel uitgekeken en zijn verder gegaan richting Gasparilla Island. We betaalden de (forse) tol om het eiland op te mogen en stopten vrij snel daarna bij de Gasparilla fishing pier. De pier was helemaal leeg en we roken ook wel waarom: de Red tide had hier ook toegeslagen en de lucht was niet echt aangenaam. Het uitzicht echter over de pier was erg mooi en we maakten een snel wandelingetje voordat we verder reden naar het Gasparilla Island State Park in het zuiden van het eiland. Gelukkig was het daar goed, zonder Red tide. Het is hier altijd zo mooi en nu genoten we ook weer volop. We gingen op de balustrade van de vuurtoren/museum/winkeltje zitten en raakten gewoon niet uitgekeken. Dit is één van onze favoriete plekje aan de Gulfcoast.

Nadat we een poosje hadden gezeten en wat hadden gedronken, was het lunchtijd en reden we een stukje verder in het State Park, naar weer een andere vuurtoren. Die was helemaal opgeknapt en  zag er mooi uit. We zagen dat je deze op bepaalde dagen in het jaar ook kunt beklimmen (maar nu niet). Bij een leuk picknickplekje haalden we de koelbox leeg en gingen we zitten picknicken. We hadden het vandaag ontzettend warm en hadden het op een gegeven moment wel gezien en reden terug naar huis.

We waren erg blij dat we het zwembad weer in konden. ’s Avonds hebben we de grill weer aangezet en omdat we het daar weer warm van hadden gekregen, hebben we ook daarna nog weer een tijdje in het zwembad gezeten. Het was zo’n avond dat de temperatuur niet daalde en dat we met 29 graden en een gevoelstemperatuur van 35 graden nog lang buiten hebben gezeten.

Zaterdag gingen we naar Punta Gorda. Het was daar dit weekend Crafts Market en daar wilden we even naartoe. De markt was leuk en was gecombineerd met de gewone farmer’s market, maar het was zo verschrikkelijk warm dat we er toch weer redelijk snel zijn weggegaan.

De volgende halte was Fishermen’s Village, altijd een gezellig overdekt centrum met leuke winkeltjes. Het was daar vandaag erg druk, want er bleken daar Wiener Dog races te zijn (teckeltjes die een kleine parcours moesten lopen). Het was leuk om te zien.

Daarna hebben we in een mooi park aan het water wat gedronken en vervolgens zijn we naar de Panera Bread gereden voor een lekkere lunch. We reden daarna naar huis en waren weer erg blij om het zwembad te zien. Het bleef de hele middag mooi en het beloofde ook weer een mooie zonsondergang te worden. We reden daarom naar het waterfront restaurant Evie’s at Spanish Point. We zaten daar op een mooie plek aan het water te eten en naar de zonsondergang te kijken. Deze plaats was echt ontzettend mooi en we hebbben in de tuin van het restaurant na het eten nog een poosje gezet totdat het bijna donker begon te worden en zijn  toen naar huis gegaan. Dit is toch  wel het ultieme vakantiegevoel!

Woensdag 12 en donderdag 13 september Premium Outlets in Ellenton en een relaxdag

De dagen vliegen om, we zitten alweer op de helft van de vakantie!Woensdag zijn we naar de Premium outlets in Ellenton gegaan. Meestal komen we hier wel met leuke dingen thuis. Dat was vandaag ook zo. Het was ruim een half uur rijden en we zagen dat het bij de outlets zoals altijd behoorlijk rustig was. We hebben ons rondje gemaakt en ondertussen gingen we diverse winkels in. Bij de Bath and Body Works zochten we een bepaald geurtje, die konden we niet vinden en toen we ernaar vroegen bleek dit een ‘retired’ geurtje te zijn. Je gelooft het toch  bijna niet als de verkoopster dit tegen je zegt. ’(s Middags hebben we bij de webshop van de winkelketen gekeken en toen zagen we dat we hem gewoon konden bestellen. Dat hebben we toen maar meteen gedaan.) We kochten wat leuke shirts en toen waren we zomaar twee uur verder, tijd om hier weg te gaan en naar ons lunchadresje te rijden.

Dit was het Riverside Café in de haven van Palmetto. We kregen hier een leuk plaatsje op het terras en aten een heerlijke Cuban sandwich met zeer knapperige frietjes. Het was eigenlijk weer veel te veel en dat merkten we ’s avonds toen we eigenlijk geen honger meer hadden  en maar iets kleins gegeten hebben.

In de loop van de middag kwamen we thuis waar we lekker in het zwembad gingen zwemmen. Het bleef de hele tijd mooi en daarom zijn we ’s avonds nog een poosje naar zee gegaan om de zonsondergang te bekijken. Deze was weer mooi, maar we merkten dat op het strand de Red tide had toegeslagen, want we roken lichtjes een vreemde geur, zagen wat rode zeewier op het strand liggen en moesten af en toe hoesten. 20180912_191552_HDRDonderdag zijn we gewoon weer eens een ochtend naar Nokomis Beach gegaan. Het was weer heerlijk om daar te zitten. Alleen als je dicht bij het water stond, merkte je weer iets van de vreemde geur die veroorzaakt werd door de Red tide. Later werd dat erger en zijn we weggegaan. We zagen toen ook dat er een strandkarretje langskwam waar iemand uitstapte die een doek voor zijn mond had en een grote zak meehad waarin hij een paar dode vissen in deed. Dat was natuurlijk minder geslaagd.IMG-20180913-WA0005Verder zijn we er die dag niet meer uit geweest. We hebben volop genoten van het mooie weer en waren geregeld in het zwembad te vinden. Het was weer een zeer warme dag, net als gisteren. Een graad of 33, met een gevoelstemperatuur van tegen de 40 graden. Dan is het heerlijk om verkoeling te zoeken. Zo konden we het goed volhouden!

Maandag 10 en dinsdag 11 september Ringlingmuseum en een zeer warme dinsdag

Precies een jaar geleden zaten we in de ellende van hurricane Irma. We hebben het hier samen nog geregeld over, dat heeft toch een enorme impact gehad. Gelukkig hebben we nu geen hurricane, maar we leven wel mee met de mensen aan de oostkust van de VS die op de vlucht zijn voor hurricane Florence.212435_5day_cone_no_line_and_windMaandag zijn we naar het Ringlingmuseum in Sarasota geweest. Dit is vaste prik op maandag (gratis entree). We hadden al gelezen dat er diverse vernieuwingen waren op het terrein van Ringling. Het zwembad bij het huis van John en Mable Ringling was gerestaureerd en bij de entree was een glaspavaljoen gebouwd voor glastentoonstellingen. Natuurlijk hebben we die gezien. Het zwembad zag er erg mooi uit.

Nadat we een rondje langs Sarasota Bay en over de mooie tuinen naar het kunstmuseum hadden gemaakt, gingen we het kunstmuseum binnen om naar een paar speciale tentoonstellingen te kijken. De ene vonden we mooi, de andere over Franse pentekeningen vonden we niet veel aan. Daarna liepen we naar het glaspaviljoen en dat vonden we echt een enorme aanwinst voor het museum. We hebben daar prachtige glaskunstwerken gezien. Het was zeer de moeite waard dat we daar een kijkje hebben  genomen. Nadat we nog even koffie hadden gedronken, gingen we hier weg en reden we naar Lido Beach. Er is daar altijd een heel fijn picknickplaatsje en die was vrij, dus we gingen daar zitten om onze picknick te houden.

Daarna reden we nog naar een ander park in de buurt om een kijkje te nemen, maar het rook daar niet zo fris vanwege de Red tide en daarna reden we naar huis om nog lekker een paar uurtjes van het zwembad te genieten.

Dinsdag, een beladen dag voor Amerika (9/11), was eerst bewolkt. Omdat de voorraden op begonnen te raken, zijn we eerst naar de Publix gegaan. Toen we daar vandaan kwamen, scheen de zon weer vrolijk. We reden naar een paar mooie plekken aan Little Sarasota Bay om wat te wandelen en van de mooie omgeving te genieten. Het ziet er daar prachtig uit. Tegen lunchtijd waren we weer thuis om te eten. Daarna gingen we een poosje zwemmen. Door de warmte waren we zelfs even in slaap gevallen op de ligbedden. Later betrok het en zijn we even naar de Walmart gegaan. Het was er erg stil, dat hadden we eigenlijk nog nooit in de Walmart gezien. In de buurt lag een Applebee’s en daar hebben we heerlijk gegeten.  Nu zitten we thuis naar de tv te kijken naar America got talent, waar Glennis Grace in de halve finale zit. We zagen al dat ze geduchte concurrenten heeft!

Zaterdag 8 en zondag 9 september Pine Island en een fijne zondag

We hebben twee topdagen achter de rug. Heerlijke temperaturen, volop  zon en geen regen. Hoewel we al vele jaren aan de Gulfcoast komen en hier al veel plaatsen hebben bezocht, waren we nog nooit naar Pine Island geweest. Daar gingen we dan ook gisteren eens naartoe. Het was iets meer dan een uurtje rijden. Pine Island is het niet-toeristische zusje van Sanibel en Captiva en wordt niet veel gepromoot, maar dat betekent dus niet dat het daar niet leuk zou zijn. Integendeel, we hebben daar een prachtige dag gehad. Onze eerste stop was in Matlacha, een dorpje met allemaal vrolijk gekleurde huisjes, restaurantjes en winkeltjes. We parkeerden de auto in het community park dat er ook al zo leuk uitzag. We maakten een wandeling door Matlacha en stopten af en toe voor foto’s en om van het mooie uitzicht over het water te genieten.

Nadat we wat hadden gedronken aan het water, reden we hier weg en gingen we Pine Island op. We kwamen daar ongeveer in het midden aan en reden eerst eens naar het meest noordelijke dorpje, Bookelia. Het zag er leuk uit, met enkele pieren waar vandaan boottochten gingen, een vispier en leuke restaurantjes. Het liep al tegen lunchtijd en we wilden wel wat eten. Op goed geluk liepen we naar Capt’n Con’s Fish house. We zagen dat er buiten ook een terras lag dat vrijwel in de schaduw lag en daar gingen we zitten. We bestelden allebei de visspecial. Toen hij werd gebracht zagen we al meteen dat het natuurlijk weer veel te veel was. Voor ieder drie grote stukken vis, met friet en cole slaw. Het smaakte verrukkelijk. We hebben niet vaak zulke verse en goed gebakken vis gegeten. De friet kregen we niet op. De serveerster vroeg nog wel of we een box mee naar huis wilden nemen, maar daar hebben we vanaf gezien.

Vervolgens zijn we naar het zuidelijke dorpje op het eiland gereden, St. James City. Dat zag er iets minder leuk uit, maar we kwamen nog wel op weg daar naartoe een restaurant tegen waar we de beroemde boei van Key West zagen staan. We wilden wel eens weten  wat daar op stond en zijn natuurlijk uitgestapt om een foto te maken. Er stonden geen rijen met mensen te wachten zoals op Key West, maar konden in alle rust een foto nemen. Dit bleek niet het Southernmost Point te zijn, maar het Drunkenmost Point. Erg grappig zo. Even later reden we naar huis waar we vol verlangen een duik in het zwembad namen. We waren flink warm geworden. ’s Avonds zijn we nog naar zee gereden en hebben daar een prachtige zonsondergang meegemaakt.

Zondag hebben we het rustig aan gedaan. We zijn eerst eens bij de grote vispier van Venice bij Sharky’s on the Pier gaan kijken. Het zag er als vanouds uit. Daarna hebben we een stop gemaakt bij een strand dat daarnaast lag en de Service Club heet. We rijden hier al jarenlang langs en hadden geen idee wat dit was. We dachten eerst aan een besloten strandclub ofzo, maar het was gewoon open en bleek een ontzettend mooie strandopgang te hebben met een boardwalk met overal erg gezellige picknickzitjes. We hebben hier een poosje gezeten en zijn toen verder gegaan naar de jetties waar waar we lekker aan het water zaten om bootjes te kijken. We hebben hier wat gedronken en tegen lunchtijd zijn we naar huis gegaan. ’s Middags bleef het mooi weer en hebben we volop gebruik gemaakt van het zwembad met af en toe een lekker ijsje en ander lekkers. ’s Avonds hebben we de grillplaat aangezet en hebben we kipspiesjes gegrilled en deze gegeten met een paar salades. Een mooi afsluiting van een leuk weekend!

Donderdag 6 en vrijdag 7 september Lekkere strandochtenden met in de middag veel regen

Gisteren en vandaag verliepen vrijwel identiek. Beide dagen zijn we ’s morgens naar het strand geweest (donderdag Venice Beach en vrijdag Nokomis). Het was daar heerlijk toeven. Stoeltjes en parasolletje mee en af en toe even in het water dat heerlijk op temperatuur was. Rond het middaguur naar huis om te lunchen en daarna weer lekker genieten van het zwembad. Helaas konden we dat op beide dagen niet heel lang volhouden omdat het onbedaarlijk begon te regenen en te onweren en dat urenlang. De Ipad, laptop en e-reader bieden in dat geval natuurlijk uitkomst. Hopelijk wordt dat de komende dagen anders. We gaan het zien. In ieder geval hadden we weer fijne dagen die ondanks de regen omvlogen!

Dinsdag 4 en woensdag 5 september Een fijne start van de vakantie

Deze dagen hebben we leuke plekken opgezocht die we kenden van vorige vakantie. Op dinsdag gingen we eerst kijken bij Venice Beach. In de afgelopen weken werd een flink deel van de Gulf coast geteisterd door de Red tide, een alg die voor veel dode vissen zorgde en veel stank op het strand die ademhalingsproblemen bij mensen kan veroorzaken. We waren benieuwd of dat nog steeds het geval was, uit de nieuwsberichten hadden we inmiddels opgemaakt dat de problemen wat minder werden. We zagen op het strand meteen al diverse bordjes waarop gewaarschuwd werd voor deze Red tide, maar gelukkig hebben we geen dode vissen gezien. Het zag er eigenlijk heel erg gewoon uit, behalve dan dat het erg stil wat op het strand. We zagen een paar parasolletjes waar mensen onder zaten en dat was het dan. Uit de plaatselijke kranten vernamen we dat de toeristen in de afgelopen weken weg waren gebleven, wat veel economische impact heeft gehad.  September is nooit een drukke maand, maar dit was nu wel erg stil. Het witte zand was vrijwel allemaal weg en wat donkerder strand was overgebleven. Waarschijnlijk is door het veelvuldig schoonmaken van het strand ook veel zand weggehaald. Na Venice Beach reden we naar de jetties waar we de pier opliepen en een mooie wandeling maakten. Daarna hebben we heerlijk gezeten op één van de vele bankjes, allemaal onbezet. We hebben hier een poosje gezeten en iets gedronken en zijn daarna naar de Walmart gereden voor wat vergeten boodschappen. Ook kochten we een grillplaat om de komende weken een aantal keer bij het eten te gaan gebruiken. ’s Middags lagen we veelvuldig in het zwembad om te genieten van het mooie weer. We waren nog steeds niet helemaal bijgekomen van de reis en lagen erg vroeg in bed.

Woensdag reden we naar Anna Maria Island. Ook hier hebben we geen last gehad van de Red tide. We begonnen in historic bridge street om daar postzegels en wat vakantiekaartjes te kopen. Daarna liepen we de pier op en hebben we wel een uur op één van de grote schommels gezeten op de pier. Ook hier kon je een kanon afschieten. Vervolgens reden we naar Manatee Beach om bij het Café on the Beach een lekkere hotdog te eten en even op het strand te zitten. Daarna was het nog een uurtje om naar huis te rijden en toen we daar aankwamen, zijn we meteen het zwembad ingedoken. Bij het avondeten hebben we de grillplaat ingewijd. Hij deed het prima en was dus goedgekeurd. Die gaan we vast nog wel een aantal keren in deze vakantie gebruiken. We kregen nog een knetterend onweer over ons heen, maar daarna klaarde de lucht weer op en hadden we nog een heerlijke avond.

Zondag 2 en maandag 3 september De heenreis en eerste dag

Op 2 september vertrokken we voor onze vakantie naar Florida. We gingen pas in de middag vliegen, dus we hoefden niet te overnachten op Schiphol en konden ’s morgens rustig aan doen. Op Schiphol bleek het druk te zijn, dus nadat we alle verplichte onderdelen hadden gehad, zochten we een rustig plekje op om iets te eten. We gingen op tijd naar de gate, want één ons had de letters SSSS op de boarding pass staan en dat betekende dat er aan de gate nog een extra controle zou plaatsvinden. Dat was nog wel even een dingetje. Ipad en e-reader moesten uit hun hoesje gehaald worden (e-reader zat muurvast geklemd), de schoenen moesten uit, er werd gevraagd naar bepaalde stoffen in de trolley die er, volkomen legaal wel inzaten, maar waar wel een supervisor aan te pas moest komen en alles werd aan een drugstest onderworpen. Voordeel: we konden meedoen met de preboarding met de gezinnen met kinderen en mensen die extra hulp nodig hadden om in te stappen en zaten dus als eerste aan boord, nog voor de mensen uit de businessclass of mensen die ‘sky priority’ hebben. Het vliegtuig bleek niet helemaal vol te zijn en we konden nog van plaats wisselen toen we ontdekten dat we in een hoek met kleine kinderen bleken te zitten. De vlucht vertrok op tijd en daarna ging de lange zit van 9 uur en een kwartier beginnen. Uiteindelijk vloog de tijd letterlijk om. Een paar mooie films en de krant doen wonderen en af en toe wat te eten en te drinken ging ook prima. Een uur voor schematijd landden we in Orlando. IMG-20180903-WA0005We hadden met Delta Airlines een directe vlucht, dus we waren er ook meteen.  Bij de immigrations kwamen we in een zeer kale ruimte, zonder kiosken terecht en moesten we ouderwets aansluiten in de rij, evenals gehandicapten en mensen met kleine kinderen. We waren nog blij dat we niet later waren, want na ons kwamen nog twee internationale vluchten binnen en we zagen op een gegeven moment dat de gehele wachtruimte vol stond.  Uiteindelijk duurde het 45 minuten voordat we aan de beurt waren, maar toen waren we ook binnen 1 minuut de USA binnen. We hoefden deze keer geen vingerafdrukken te nemen, die zorgen bij ons nog wel eens voor oponthoud. De koffers draaiden al rond op de bagageband en omdat we voor de eerste nacht het hotel op de luchthaven hadden geboekt, stonden we 5 minuten later in onze kamer met balkon, met een schuin uitzicht op de landings- en startbanen. We hebben daar nog even wat gedronken, we zagen het donker en hadden het toen letterlijk wel gezien en gingen we naar bed.

Rond 6.00 uur waren we de volgende dag klaarwakker. We maakten ons klaar voor het ontbijt in het hotel, dat zeer goed smaakte, en gingen toen de auto halen. We konden bij Hertz uit twee rijen met veel auto’s kiezen en namen een mooie blauwe Kia Sportage mee. Daarna moesten we nog twee uur rijden en rond 12.00 uur kwamen we onze vakantievilla aan de Gulfcoast binnen. We zijn hier vaker geweest, dus het voelde gewoon als thuiskomen. Na de koffie haalden we een grote kar vol boodschappen bij de Publix en de rest van de middag zaten we er een beetje doorheen en hebben we weinig meer gedaan dan lekker op de ligbedden liggen en wat zwemmen.IMG-20180903-WA0007IMG-20180903-WA000120180903_145105_HDR

Proloog

We maken ons op voor onze september trip naar Florida. We hopen op wat minder wind dan vorige keer toen Irma ons aardig dwars zat. Maar gelukkig konden we vertrouwen op de goede hulp van Remco en Ron! Laten we hopen dat dit deze keer niet nodig is en we in Venice kunnen blijven! We vliegen met Delta rechtstreeks naar Orlando en overnachten in het Hyatt op MCO. De volgende dag pikken we de auto op bij Hertz en rijden naar onze villa in Venice. Ook dit keer houden we een blog bij al zal het niet iedere dag zijn verwachten  we.