Vakantie Florida mei 2023

—————————————————————————————————————

Proloog

Het is weer zover, weer een Florida vakantie! Dit keer kiezen we voor de maand Mei. De September maand doen we niet meer i.v.m. de hurricanes die we de laatste jaren telkens moesten meemaken.

We geven op dit blog zo af en toe een update van het reilen en zeilen hier…

Groet, Elstars

—————————————————————————————————————

Reisverslag Florida 7 mei -1 juni 2023

28 mei-1 juni De laatste dagen en terugreis naar huis

De laatste dagen in Venice waren ook weer heerlijk. Op de zondag en maandag van het Memorial Day weekend was het overal vreselijk druk. We zijn ’s morgens nog weer naar een paar bekende plekken geweest om afscheid te nemen en we waren niet de enigen. We waren blij dat we ’s middags in ons eigen huis zaten en weer weg waren uit de drukte. Zondagavond zijn we voor de laatste keer naar de Drum circle bij Venice Beach geweest waar het weer erg gezellig was en maandagavond waren alle vakantiegangers weg en konden we in alle rust van de laatste zonsondergang van de vakantie op het strand genieten. Dinsdag pakten we in, want we zouden in de loop van dag vertrekken uit de villa. We lunchten daar nog en daarna deden we de deur achter ons dicht en reden we naar Orlando. We hadden voor de laatste nacht het Wynham Garden Lake Buena Vista hotel geboekt op loopafstand van Disney Springs. Echt een aanrader!

We hebben in Disney Springs nog een leuke laatste avond doorgebracht. We waren er rond 17.30 uur en hebben hier eerst gegeten. Daarna hebben we een flinke wandeling van de ene kant van het terrein naar de andere kant gemaakt langs alle winkels, restaurants en activiteiten. We zagen de zon ondergaan bij het meer. Inmiddels waren ook alle lichtjes op het terrein aan gegaan en het zag er allemaal heel gezellig uit. Bij één van de openluchttheaters speelde ieder uur een geweldige band (Sugar Vibe) en we hebben hier erg genoten van de muziek. Ieder optreden duurde bijna 3 kwartier, we zijn hier drie keer terug gegaan. Ieder uur speelden ze iets anders en ze speelden erg goed in op het publiek. Heel leuk. We gingen rond 22.15 uur terug naar het hotel en 10 minuten later waren we er, ideaal.

De volgende dag pakten we de laatste spullen in en reden we naar het vliegveld van Orlando. We leverden de auto in en liepen de terminal in. We waren veel te vroeg, maar dat hebben we liever dan dat we zo moeten haasten. We konden ons goed vermaken en toen we bij de gate zaten, zagen we op een gegeven moment onze koffers aan boord gaan. Dat gaf een gerustgesteld gevoel. Op de afgesproken tijd gingen we boarden voor het vliegtuig naar Washington en twee uur later landden we hier. We hadden een overstap van bijna anderhalf uur, dus toen we aankwamen konden we meteen naar de volgende gate en het duurde niet lang voordat we ook hier konden boarden. We hadden prima plekken met heel erg veel beenruimte, dat was fijn. Toen we ongeveer drie uur vlogen werd omgeroepen of er een dokter aan boord was vanwege een medische urgentie. We kregen visioenen van een paar jaar geleden toen we een noodlanding in Boston moesten maken omdat iemand van boord moest. Dat was nu gelukkig niet het geval. Er was  gelukkig een dokter aan boord (vlak bij ons) en twee rijen na ons zat de patiënt (die ook nog een poosje bijna naast ons in het gangpad lag). Het bleek een zware migraineaanval te zijn. We konden wel verder vliegen. Het verliep verder rustig en om 8.00 uur landden we op Schiphol. We stonden niet aan een gate, maar moesten met de vliegtuigtrap uit het vliegtuig en werden met bussen naar de terminal vervoerd. We zagen ook een echtpaar waarvan de vrouw blind was. Zij en haar man moesten ook de trap af. Er werd geen hulp geboden en we zagen de vrouw voetje voor voetje met angst in het gezicht en zich stevig vasthoudend aan de trapleuning. Dat was echt wel heel akelig. Gelukkig konden zij wel in een apart busje vervoerd worden en hoefden ze niet de overvolle bus in. Bij de paspoortcontrole zagen we dat er een wachttijd was van een uur, maar gelukkig konden we met onze Nederlandse paspoorten door een zelfservicehokje. De koffers lieten even op zich wachten, maar uiteindelijk verliep het toch wel redelijk snel en konden we naar huis waar we om 11.00 uur aankwamen.

We hebben een fantastische vakantie gehad. Het weer was drie weken lang heel erg goed geweest. Vrijwel iedere dag een strakblauwe lucht met zon en dertig graden. We hebben in de laatste week twee keer een flinke regenbui gehad en meer niet. Het was allemaal heel erg relaxed en we hebben vooral genoten van het mooie weer, de rust, de heerlijke omgeving en ons fijne zwembad. Volgend jaar weer (de villa is al geboekt)!

25-27 mei St. Petersburg en start van het Memorial weekend

We hebben weer heerlijke dagen achter de rug. Donderdag zijn we vroeg vertrokken in de richting van St. Petersburg. Op weg daar naartoe kwamen we langs Riverview, daar woont een collega van Yvonne die beurtelings in Nederland en Florida verblijft. We hadden afgesproken om een keer bij haar langs te komen. Ze woonde heel erg leuk. We dronken koffie op haar terras en reden later langs het gemeenschappelijke zwembad van de community waar ze woont. Dat zag er prachtig uit. Het was een erg groot zwembad, met allemaal leuke zitjes en ligbedden erom heen. Er was ook een strandje bij. We reden daarna een stukje door en gingen samen lunchen in de Sunset Bar & Grill bij een strandje van de plaatst Ruskin. Aan de overkant zagen we St. Petersburg liggen met het Tropicana Field honkbal stadion van de Tampa Bay Rays. Dit stadion was goed te zien.

Rond een uur of drie namen we afscheid en reden wij door naar St. Petersburg. Toen we daar bijna waren kregen we een enorme hoosbui en een knetterend onweer over ons heen. Gelukkig duurde dat niet heel erg lang, daarna s, was het weer prima buiten. We reden naar het Staybridge hotel, installeerden ons, dronken wat en liepen naar de stad. We aten daar iets kleins (omdat we een flinke lunch op hadden, hadden we niet veel trek), haalden de kaartjes op bij het Mahaffy theater en konden daar even later ook naar binnen. We gingen naar de uitvoering van de Florida Orchestra ‘Beethoven meets Coldplay’. Het viel ons weer op dat nog ver nadat de voorstelling was begonnen mensen nog binnenkwamen, soms zelfs een kwartier na aanvang. Het orkest speelde heel mooi, maar de vocalisten die de nummers van Coldplay zongen, vonden we niet zo goed, dat was erg jammer. Het was ook snel afgelopen: om 21.45 uur klonk het slotapplaus en daarna gingen meteen de lichten aan. Er kwam dus geen toezicht. De zaal was ook in no time leeg en wij gingen er een beetje beduusd achteraan. We liepen terug naar ons hotel. Ondanks dat de voorstelling wat tegenviel, hadden we het toch erg leuk gehad. Het was een hele belevenis om naar het theater te gaan.

De volgende dag zijn we na het uitchecken in het hotel naar de Pier gereden. We komen hier altijd graag, er heerst hier altijd een gezellige sfeer en er is van alles te zien. We parkeerden bij het Al Lang Stadium (5 dollar voor de hele dag). Het was er nog rustig. We gingen eerst een poosje aan het water zitten bij leuke gekleurde stoelen en liepen daarna naar het einde van de pier waar op de vierde verdieping een leuke openluchttent zit met een mooi uitzicht over de hele pier en St. Petersburg. Daarna liepen we naar beneden en haalden we een lekkere cuban sandwich bij het Driftwood Café. Het was een flink broodje en we waren blij dat we hem deelden. volgens liepen we op een rustig tempo (het was weer flink warm geworden) naar de auto en reden we terug naar Venice waar we nog heerlijk een duik in ons zwembad namen om af te koelen.

De volgende dag begon het lange Memorial Day weekend. We weten uit ervaring dat het dan overal heel erg druk is en dat klopte ook deze keer. We reden ’s morgens naar North Jetty Park en we zagen bij Nokomis Beach waar we langskwamen een enorme hoeveelheid auto’s, ook op plekken waar normaal gesproken nooit auto’s staan. In het park zagen we vele grote families die al vroeg bezig waren om vlees te grillen. Het strand van dit park was overvol. Wij zijn naast de pier op een rustig plekje op onze stoeltjes gaan zitten mensen en bootjes kijken. Dat was leuk. ’s Middags hebben we de rust van ons eigen zwembad opgezocht en ’s avonds zijn we na het eten naar Venice Beach gegaan. Het was daar veel drukker dan normaal. Ook hier weer vele grote families. De zonsondergang was weer prachtig vandaag, een leuk einde van een mooie dag.

23 en 24 mei Dagje naar Tampa

We zijn maandag de derde vakantieweek ingegaan. Gelukkig hebben we nog ruim een week om te genieten van Florida. We zijn maandagochtend redelijk vroeg de auto ingestapt en reden naar Tampa, iets meer dan een uur rijden bij ons vandaan. We wilden eerst een bezoekje brengen aan AACSB International waar het werk van Yvonne bij is geaccrediteerd. We hadden afgesproken met één van de medewerkers en op de afgesproken tijd van 11.00 uur stonden we hier voor de deur. We maakten kennis en kregen vervolgens een rondleiding door de kantoren, heel leuk. Daarna praatten we nog even en maakten we een afscheidsfoto, daarna vervolgden we onze weg.

We zochten een parkeerplek vlak bij de Riverwalk en kwamen uit bij de parkeergarage van de cruise terminal. Het was inmiddels lunchtijd geworden, dus we zochten eerst een eethuisje op. Dat werd het Columbia Cafe, een heel gezellig tentje aan het water, waar we een heerlijke cuban sandwich bestelden. We zagen bij het afrekenen dat het drinken niet op de rekening stond, we hebben daarom maar een extra grote fooi gegeven. Daarna maakten we een wandeling langs een stuk van de Riverwalk, een prachtig aangelegd wandelpad langs de Hillsborough River. Het was ontzettend warm om te lopen, zo warm hebben we het eigenlijk deze vakantie nog niet gehad en daarom maakten de wandeling niet te lang. We reden terug naar huis en waren erg blij dat we thuis een zwembad hadden,  natuurlijk namen we meteen een duik. ’s Avonds gingen we nog een poosje aan het strand zitten.

Dinsdag was de eerste dag dat we bewolking hadden. We konden ’s morgens wel even bij de south jetty kijken en ’s middags lekker zwemmen. Na het eten barstte er een knetterend onweer los en kregen we de eerste echte regenbui van de vakantie. De natuur snakt hier naar water, dus de mensen hier zullen er wel blij mee zijn geweest. We troffen ook alvast wat voorbereidingen voor morgen en overmorgen. We gaan namelijk een nachtje slapen in St. Petersburg en pakten een klein koffertje in. We hebben dus een minibreak de komende dagen.

19-22 mei

De afgelopen dagen waren net als de dagen daarvoor zonovergoten. We hebben echt van zonsopgang tot zonsondergang felle blauwe luchten, het is iedere dag zo’n 30 graden en er is nog geen spat regen gevallen. Dat merk je hier in de omgeving wel, want de grasvelden worden al wat geel en ook sommige bomen lijken het zwaar te hebben. Het is echter wel ideaal vakantieweer en daarom klagen we niet.

Vandaag, maandag, zijn we naar Sarasota gegaan.  We startten in het Ringlingmusuem. Daar gaan we traditiegetrouw op één maandag in de vakantie naartoe. We hebben hier weer genoten van de mooie tuin en het kunstmuseum waar deze keer een extra tentoonstelling was van nazaten van de Seminole indianen die lang geleden door de Amerikaanse overheid uit Florida zijn verjaagd en ergens in de Indian Territory in Oklahoma zijn ondergebracht. De titel van de tentoonstelling was ‘Reclaiming Home: Contemporary Seminole Art’. We vonden de tentoonstelling prachtig. Er waren mooie en indrukwekkende schilderijen, kledingstukken en gebruiksvoorwerpen.

Toen we hier waren uitgekeken reden we naar Lido Beach waar bij de strandkiosk een lekker broodje haalden die we op een gezellig picknickplaatsje opaten, samen met de lekkernijen die we zelf hadden meegenomen. Daarna gingen we nog even naar de Mall at UTC omdat we bij de Apple store iets nodig hadden voor de IPad, maar helaas verkochten ze niet wat we zochten, dus we waren hier snel weg. We reden daarna naar huis om lekker te gaan zwemmen in ons eigen zwembad. Dit blijft heerlijk, we zullen dit later thuis weer gaan missen. De afgelopen dagen hebben we steeds weer ’s morgen in de buurt van zee doorgebracht. We zijn één keer wat langer bii de Walmart blijven hangen toen we boodschappen nodig hadden, maar verder hebben we voornamelijk op mooie plekjes gezeten. ’s Middags waren we steeds in en om ons eigen zwembad en ’s avonds hebben we meestal een mooie zonsondergang bij het strand. Deze ging gisteren bij Venice Beach weer gepaard met tromgeroffel van de Drum Circle. Life is good!

15-18 mei Heerlijke dagen, de tijd vliegt voorbij

We zijn alweer op de helft van de vakantie, de tijd gaat snel voorbij. De afgelopen dagen zijn we steeds ’s morgens ergens naartoe geweest, hebben ’s middags in ons eigen zwembad doorgebracht en de meeste avonden zijn we ook naar zee geweest voor de zonsondergang. Maandagochtend gingen we naar een nieuwe plaats voor ons: Waterside Park bij Lakewood Ranch. Dit gebied wordt ontwikkeld als woon- en recreatieterrein, het zag er heel erg gezellig uit, met wandelpaden, een beachvolleybalveld, relaxterrein met hangmatten, een speeltuin voor de kinderen, restaurantjes en winkeltjes en een groot paviljoen met erg veel leuke zitjes. We zagen op het internet dat hier op vele avonden in de week muziek is. Nog niet alle winkels en restaurants waren open, in de komende maanden zal er steeds meer bijkomen.

De zonsondergang keken we ‘s avonds bij Venice Beach.

Dinsdag zijn we naar North Jetty Park gegaan. We komen hier graag bootjes kijken en heerlijk zitten bij de pier. Deze dag zagen we de zon ondergaan bij de pier van Sharky.

Op woensdag zijn we naar Caspersen Beach gegaan, een strand waar vrijwel alle mensen naartoe gaan om te zoeken naar haaientanden. Dat hebben wij een paar jaar geleden gedaan, zonder succes, dus wij hebben dat deze keer achterwege gelaten.

We gingen ’s avonds naar South Jetty Park waar we een bankje op ‘pole position’ hadden bemachtigd. We zagen deze avond een heel bijzondere zonsondergang. Het leek aan het einde of de zon achter een wolk schuil ging, maar op het laatste moment kwam hij daar weer onderuit en zagen we een prachtige lucht.

Donderdag hebben we een wat langere rit gemaakt en zijn we naar Anna Maria Island gereden. Eerst hebben we wat winkeltjes gekeken in Bridge Street en daarna zijn we de Bradenton Beach pier opgegaan waar we aan het einde een poosje op een schommelbank hebben gezeten en genoten hebben van alle boten die we hier tegenkwamen. Daarna reden we naar het Anna Maria Beach Café waar we fish and chips haalden en deze op een picknickbankje aan de zee hebben opgegeten. Het smaakte heerlijk. Via Longboat Key en de St. Armands Circle reden we naar huis waar we meteen het zwembad indoken. We waren moe en zijn  er die avond niet meer uit geweest. Het waren heerlijke dagen!

11-14 mei Uitstapjes naar Punta Gorda en Sarasota

We hebben een aantal heerlijke dagen achter de rug en genieten volop. Elke dag 30+ graden en nog geen spatje regen gevallen.

Vrijdag zijn we naar Punta Gorda geweest, ruim een half uurtje rijden bij ons vandaan. We hebben gekeken bij Fishermen’s Village en wilden daar een leuk cadeautje kopen voor thuis. We slaagden goed in de winkel Laffin Out Loud, een gezellig zaakje waar allerlei gekke dingen worden verkocht. We reden vervolgens naar Gilchrist Park om bij het water even wat te drinken. Daarna gingen we naar onze laatste stop: Ponce de Leon Park. Hier wilden we gaan picknicken. We vonden een hele leuk plek om te lunchen en zaten hier goed. Daarna zijn we naar huis gereden om van ons eigen zwembad te genieten. ’s Avonds zijn we naar Venice Downtown gereden waar een zanger een Frank Sinatra show gaf.

Zaterdag zijn we naar het strand geweest met tussen de middag een broodje van de Firehouse subs, ‘smiddags nog even bij het zwembad het songfestival meegepikt.

Zondag reden we naar het Sarasota Art Museum in Sarasota in de oude high school van de stad.  Elke tweede zondag van de maand mag je daar gratis naar binnen. We keken de tentoonstelling ‘A beautiful mess. Weaver and knotter of the Vanguard’. We zagen mooie  geweven kunstwerken, sommigen gemaakt van afgedankte lappen stof, en kunstwerken met geknoopte touwen en textiel. Erg leuk om naar te kijken. Toen we klaar waren speelde een bandje op het centrale plein. We bleven even kijken en gingen daarna lunchen bij Panera Bread.

Na de lunch reden we naar de haven en maakten we een wandeling in het Bayfront Park. Thuis namen we een duik in het zwembad om af te koelen. ’s Avonds was er weer een drum circle bij Venice Beach waar we naar toe gingen. We hebben een leuke eerste week gehad, de tijd gaat snel!

8-10 mei De eerste dagen

Na een goede nacht en ontbijtje gingen we met de hotelshuttle weer naar het vliegveld om de auto op te halen. We hebben een mooi Chevrolet Blazer met nog maar 1700 miles op de teller. We zijn eerst in Kissimmee langs een kennis gegaan om wat spullen langs te brengen. Daar dronken we koffie en vervolgens reden we naar Venice aan de Gulfcoast. Onderweg aten we een broodje bij de Subway. In de middag hebben we de eerste boodschappen gehaald en de volgende dag hebben we de rest gehaald, zodat we de komende dagen een goedgevulde koelkast hebben. Het weer is prachtig. We hebben al lekker een aantal keren aan zee gezeten en ’s avonds van een mooie zonsondergang genoten. Ook zijn we naar de Drum circle op het strand van Nokomis geweest. Uiteraard hebben we ook de nodige meters in ons eigen zwembad gemaakt en lekker gelegen op de zonnebedden. Een fijn begin van de vakantie.

7 mei Start met een koude douche!

De wekker ging vroeg op, want we hadden de vlucht van 9.15 uur naar Newark vanaf Schiphol. We verbleven een nachtje in het Citizen M hotel om zo snel in de vertrekhal te kunnen zijn. We wilden voor vertrek even douchen, maar helaas… er kwam alleen koud water uit de kraan. De receptie van het hotel liet weten dat we wel naar een andere kamer konden verhuizen (4.30 uur in de ochtend), maar daar bedankten we voor, omdat we binnen een uur toch weg zouden zijn. Wel kregen we een fikse korting op de kamerprijs!

Gelukkig gingen de volgende uren wel voorspoedig, want we hadden binnen een kwartier de koffers afgegeven, waren langs de security gegaan en hadden de paspoortcontrole gehad. We stegen op het juiste moment op en de volgende acht uren hebben we ons vermaakt met een paar mooie films. We kregen als ontbijt een gepocheerd ei en fruitsalade en dat smaakte verrassend lekker. Tussendoor kwamen ze met stroopwafels langs en vlak voor de landing een warm broodje. Op Newark hebben we kort moeten wachten bij de immigrations en toen we daar doorheen waren, kwamen de koffers al. Die konden we snel weer afgeven voor de volgende vlucht.

Toen begon het avontuur om van de B terminal naar de A terminal te komen… We werden verwezen naar buiten, waar we op een bus moesten wachten die ons daar naartoe zou brengen. We wachten daar geduldig, maar er kwam geen bus. Er kwam wel iemand van de luchthaven die zei dat de air-train reed en dat we daarmee moesten gaan. Wij gingen dus richting air-train, stapten in en even later reden we weg. De eerste stop was een stationnetje dat gesloten was. De volgende stop was de car rental en de volgende zou de A terminal zijn,  maar daar zijn we nooit aangekomen, want na de car rental ging de trein verder en kwamen we weer op het beginpunt aan. We stapten uit, liepen naar de tegenoverliggende trein die naar A zou gaan en reden hetzelfde traject. Bij het station van de car rental kwamen diverse medewerkers van de luchthaven langs om alle mensen uit de trein te halen en naar de bus te verwijzen die ons verder zou brengen. Dat ging verder goed, maar uiteindelijk bleek dat we er wel zo’n drie kwartier over hadden gedaan om er te komen. We waren ontzettend blij dat we genoeg overstaptijd hadden, want het was wel een hoop gedoe geweest. Uiteindelijk kwamen we bij de juiste gate. Het boarden verliep niet heel vlot, maar met een half uur vertraging stegen we dan toch wel op. Onderweg hebben we de Formule 1 race in Miami gekeken en op het moment dat Max Verstappen de wedstrijd won, landden we in Orlando.

We hadden de koffers snel en belden daarna het Hotel Wingate by Wyndham voor de hotelshuttle. Om 18.15 uur checkten we in. We verkleedden ons en liepen daarna naar de Denny’s aan de overkant van de straat om nog iets te eten. Na terugkomst, gingen we douchen en vrij snel daarna slapen. De kop is eraf. We hebben een goede reis gehad en hebben zin aan de rest.